21.07.2014

Tankowanie CNG w domu

Na wielu rynkach, w tym także w Polsce, rozwój sektora samochodów zasilanych sprężonym gazem ziemnym jest utrudniony z uwagi na brak stacji CNG. Brak stacji tłumaczy się brakiem samochodów, a brak samochodów wynika z braku stacji.
REKLAMA

PGNiG – krajowy dystrybutor gazu ziemnego nie ułatwia życia użytkownikom samochodów zasilanych gazem ziemnym. Wydaje się, że w niektórych rejonach Polski użytkowanie samochodu CNG jest niemożliwe. Czy na pewno?

Przydomowa sprężarka CNGfot. gasfillTankowanie z wykorzystaniem przydomowej sprężarki CNG

Okazuje się, że rynek oferuje urządzenia umożliwiające tankowanie CNG we własnym zakresie, w domu (Home Refueling ApplianceHRA). Są to sprężarki o niewielkiej wydajności, które służą do tankowania gazu ziemnego na terenie własnej posesji, w miejscu, w którym samochód przebywa gdy nie jest używany
(np. pod wiatą).

Niewielka wydajność urządzeń HRA powoduje, że tankowanie trwa dłużej niż na tradycyjnej stacji CNG. Wykorzystuje się zatem czas kiedy samochód nie jest użytkowany (najczęściej jest to pora nocna).

Tankowanie w nocy ma jeszcze jedną zaletę. Korzystając w licznika dwutaryfowego wykorzystujemy do tankowania samochodu tańszy prąd dostępny właśnie w godzinach nocnych. Pozwala to w jeszcze większym stopniu zmniejszyć koszty tankowania.

Sprężarki przydomowe mają niewielkie wymiary, dzięki czemu łatwo wygospodarować na nie miejsce. W zależności od producenta i modelu są oferowane urządzenia wolnostojące lub montowane na ścianie.

Urządzenia tego typu mogą z powodzeniem służyć do tankowania CNG do samochodów osobowych (nawet kilku jednocześnie) lub dostawczych. Mogą także znaleźć zastosowanie w firmach, w których używa się samochodów zasilanych CNG.

Na polskim rynku dostępnych jest wiele spreżarek przydomowych różnych marek.

Warto wiedzieć

Sprężarki przydomowe w Europie dzielą się na:

  • Urządzenia napełniające klasy A - zaprojektowane dla instalacji zewnętrznej i wewnętrznej. Powinny mieć maksymalnie 2 przyłacza napełaniające i wydajność do 7 m3/h. Sprężarki klasy A nie mają zbiornika zapasowego sprężonego gazu ziemnego,
  • Urządzenia napełaniające klasy B - zaprojektowane wyłącznie do instalacji zewnętrznej, mogą być uzupełnione zbiornikami sprężonego gazu ziemnego o objętości do 960 l. Maksymalna wydajność sprężarek klasy B wynosi do 20 m3/h, a liczba przyłączy jest ograniczona do 5.

BRC FuelMaker

  • Phill P30 (średnia wydajność 0,8 - 2,2 m3/h, pobór mocy 0,7 kW),
  • FMQ2.5 - Small Q (średnia wydajność 2,55 - 4,3 m3/h, pobór mocy 1,1 - 1,8 kW).

Coltri

  • MCH3 (wydajność 3 m3/h, pobór mocy 2,2 kW),
  • MCH5 (wydajność 5 m3/h, pobór mocy 2,2 kW),
  • MCH10 (wydajność 10 m3/h, pobór mocy 4 kW).

Motor Jikov

  • CNG MJ05 (5,7 - 7 m3/h, pobór mocy 2,5 kW).

Sprężarki HRA (przydomowe) stanowią realną alternatywę dla publicznych stacji sprężania gazu ziemnego. Ich szersze zastosowanie jest w stanie doprowadzić do popularyzacji samochodów zasilanych gazem ziemnym na polskim rynku. Upowszechnienie sprężarek przydomowych nie zmieni faktu, że przejazdy na dłuższych dystansach nadal będą wymagać dokładnego zaplanowania podróży. Jednak większość użytkowników (także firm), przez znaczną część roku używa samochodów w ruchu lokalnym, dzięki czemu zawartość zbiornika CNG pokrywa dzienne zapotrzebowanie silnika na paliwo z dużym zapasem.



Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna, Marek Rudkowski, Infrastruktura paliw metanowych



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.