28.07.2014

Mała flota CNG tankowana w firmie

Eksploatacja samochodów zasilanych gazem ziemnym przynosi na tyle duże korzyści ekonomiczne, że właściciele flot pojazdów coraz chętniej inwestują w infrastrukturę do tankowania CNG tak, aby być samowystarczalnym w zakresie dostępu do tego paliwa.
REKLAMA

Jest to reakcja na słabą dostępność CNG w naszym kraju, umożliwiająca korzystanie z dobrodziejstw jakie oferuje CNG. Dodatkową zaletą posiadania własnej sprężarki CNG jest niższy niż na ogólnodostępnych stacjach CNG koszt tego paliwa. Jeśli tankowanie odbywa się na tzw. drugiej taryfie koszty sprężania (koszty energii elektrycznej) zmniejszają się w jeszcze większym stopniu.

Sprężarki Big Q FMQ10 firmy BRC FuelMakerfot. Oxford Engineering CompanyDwie sprężarki gazu ziemnego Big Q FMQ10 firmy BRC FuelMaker

Rozwiązanie z własną sprężarką jest polecane dla flot dystrybucyjnych, których samochody są eksploatowane w ruchu lokalnym, nie wymagającym uzupełniania paliwa w ciągu dnia, tzw. eksploatacja "wokół komina".

Samochody są tankowane "po pracy”. Tankowanie w warunkach niewielkiej firmy, podobnie jak w przypadku sprężarek przydomowych, odbywa się na zewnątrz, co wynika z przepisów zawartych w Standardzie Technicznym Izby Gospodarczej Gazownictwa. Często wykorzystywane są także podobne urządzenia, choć w przypadku większej liczby samochodów trzeba stosować sprężarki o większej wydajności, rzędu kilkunastu m3/h lub kilka mniejszych urządzeń.

Sprężarki, które można zastosować w niewielkiej firmie można znaleźć w ofercie wielu firm. Są wśród nich urządzenia:

BRC FuelMaker:

  • FMQ2.5 - Small Q (średnia wydajność 2,55 - 4,3 m3/h, pobór mocy 1,1-1,8 kW),
  • Big Q FMQ10 (wydajność 10,3-17,6 m3/h, pobór mocy 4,6-7,3 kW).

Coltri:

  • MCH5 (wydajność 5 m3/h, pobór mocy 2,2 kW),
  • MCH10 (wydajność 10 m3/h, pobór mocy 4 kW),
  • MCH14 (wydajność 14 m3/h, pobór mocy 5,5 kW),
  • MCH20 (wydajność 20 m3/h, pobór mocy 9 kW),
  • MCH24 (wydajność 24 m3/h, pobór mocy 9 kW).

Zastosowanie w firmowych samochodach paliwa gazowego ma jeszcze jedną zaletę. Kierowcy nie mają pokusy uzyskiwania korzyści w nielegalny sposób. Paliwo jest rozliczane w jednoznaczny sposób, zarówno dla pracodawcy jak i kierowców.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.