Perspektywy dla przydomowych punktów tankowania CNG w Polsce

Gerard Bartłomiejczyk
źródło: informacja własna
Dodany: 31.05.2007

 
Bardzo wzrosła świadomość Polaków na temat sprężonego gazu ziemnego jako ekologicznego paliwa samochodowego. Powoduje to zwiększająca się liczba punktów tankowania, której towarzyszy wzrost liczby eksploatowanych samochodów zasilanych tym paliwem.

 
stacja przydomowaphill.comstacja przydomowa

Prasa techniczna i codzienna zamieszcza coraz częściej artykuły o „nowym paliwie”, które w Polsce jeszcze raczkuje. Programy telewizyjne o tematyce motoryzacyjnej i serwisy informacyjne podają wiadomości o kolejnych modelach samochodów fabrycznie wyposażonych w instalację CNG, które zbiorniki gazu mają pod podwoziem, oraz o nowo otwieranych stacjach tankowania sprężonego gazu ziemnego w Polsce. Pojawiają się również informacje, że można „to nowe paliwo” tankować u siebie w garażu.

Takiego miejsca nie nazwiemy stacją, a prywatnym punktem dystrybucji. Funkcjonują też w Polsce zakładowe punkty tankowania CNG, z których nieliczne świadczą usługę dystrybucji CNG dla klientów spoza zakładu. Dlatego zależnie od definicji stacji tankowania, jaką się przyjmie można napotkać drobne rozbieżności w ich liczbie. Ogólnie w Polsce zlokalizowanych jest około 70 obiektów dystrybucji sprężonego gazu ziemnego, z czego blisko 30 pełni funkcję publicznych. W przygotowaniu jest kolejnych kilkanaście punktów dystrybucji CNG.

Możliwość rozwoju sektora publicznego
Gwałtowny rozwój rynku sprężonego gazu ziemnego w Polsce może nastąpić w najbliższych latach, za sprawą wspólnej z Ukrainą organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012. Dlaczego ma to związek? Bo podczas organizacji imprez masowych, szczególnie tego rodzaju, bardzo wzrasta lokalnie ruch samochodowy, który wywołuje zwiększenie zanieczyszczenia powietrza. Względy bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców, sportowców i kibiców nakazują, aby temu zjawisku przeciwdziałać. Podczas kolejnych olimpiad, czy to w Monachium, Atlancie, czy Meksyku już od 1968 roku środki transportu dowożące sportowców i kibiców napędzane były między innymi gazem ziemnym. Tankowany był zarówno w postaci sprężonej (CNG), jak i skroplonej (LNG). Po drogach Ukrainy porusza się już ponad sto tysięcy pojazdów zasilanych CNG. Więc wszystko wskazuje na to, że wybór ekologicznego paliwa powinien paść na gaz ziemny. Takiego wyboru dokonał również Pekin, który był stolicą Igrzysk Olimpijskich w 2008 roku. Z tego powodu transport miejski postawił sobie za zadanie wymianę 90% wszystkich autobusów na CNG.

Jak przewidywany wzrost wsparcia komunikacji miejskiej napędzanej gazem ziemnym wpłynie na rozwój przydomowych punktów tankowania gazu ziemnego w Polsce?

Tankowanie garażowe
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że domowe tankowanie jest częścią rynku CNG. Stanowi jego fragment, a wielkość jego udziału zależy głównie od rodzaju budownictwa mieszkaniowego (posiadania własnego garażu, domu). Wraz ze wzrostem liczby budowanych w Polsce domków jednorodzinnych będzie wzrastało zainteresowanie sprężarkami do garażowego tankowania samochodów gazem ziemnym.
Jednym z bardziej charakterystycznych urządzeń tego typu jest FuelMaker model FMQ-2,5. Wykonany jest w obudowie chroniącej przed wpływem warunków atmosferycznych, umożliwiającej pracę w zakresie temperatury od -40 do +45° C. Jego waga wynosi około 66 kg. Umożliwia, z przydomowego przyłącza, zwiększenie ciśnienia gazu z wartości 1,7 kPa do 20,7 MPa. Napięcie zasilania to standardowe 230 V. Taka sprężarka uzyskuje wydajność około 3,5 Nm3 CNG na godzinę, co pozwala na pełne zatankowanie gazem zbiorników samochodu osobowego w czasie kilkugodzinnego postoju. Zależnie od wielkości zbiornika na gaz w samochodzie może to nastąpić w przedziale czasu od 5 do 10 godzin. Na potrzeby zatankowania pojedynczego samochodu jest to bardzo wygodne, gdyż taka ilość gazu pozwoli na przejechanie od 200 do 400 kilometrów, zależnie od warunków eksploatacji pojazdu, stylu jazdy kierowcy, itp. Pora nocna jest więc wystarczająca dla większości polskich kierowców, gdyż pokonują oni zdecydowanie mniejsze dzienne dystanse. Tej długości przebieg jest najczęściej uzyskiwany podczas całego tygodnia. W Polsce pracują już takie sprężarki i kilka następnych czeka na uruchomienie. W przypadku, gdy czas tankowania wykracza poza nasze oczekiwania, można go skrócić do paru minut poprzez zastosowanie stałego zbiornika gazu. Takie rozwiązanie godne jest polecenia firmom posiadających małą flotę pojazdów.

Sprężarki gazu ziemnego są urządzeniami bardzo bezpiecznymi, dającymi użytkownikowi komfort, którego obecnie nie oferują inne paliwa. Cała gama modeli tych urządzeń jest dostosowana do potrzeb wymagającego klienta. Mogą pracować na wolnym powietrzu, jak i w garażu, być zawieszone na ścianie, bądź łatwo przemieszczane pomiędzy sąsiednimi posesjami dzięki mocowanym przez producenta kółkom.
FuelMaker jest urządzeniem dedykowanym pojedynczemu właścicielowi samochodu zasilanego CNG, jak też grupie sąsiadów. Znajduje zastosowanie pośród dostawców gazu ziemnego w działaniach promocyjno-marketingowych, pomagając systematycznie pozyskiwać nowych odbiorców. Wypożyczanie takiej sprężarki, leasingowanie, czy dzierżawienie osobom rozważającym zakup samochodu na paliwo gazowe przynosi pozytywny skutek. Gdy wspierane jest również ze środków pochodzących z funduszy ochrony środowiska, pozwala na bardzo znaczne zmniejszenie ceny gazu dla bezpośredniego odbiorcy.

Małe, przenośne urządzenia wykorzystywane są także w transporcie wewnątrzzakładowym, umożliwiając tankowanie sprężonego gazu ziemnego do wózków widłowych. Zaletą ich jest praktyczny brak obsługi codziennej i szybki montaż takiej sprężarki, również w systemie pracy kilku urządzeń jednocześnie. Rampa do tankowania zapewni ciągłość dostawy paliwa do transportu zakładowego. Takimi sprężarkami zainteresowani są dealerzy oferujący samochody seryjne, fabrycznie produkowane z instalacjami CNG, oraz dokonujący montaży we własnym zakresie, na które udzielają gwarancji fabrycznych.
Wyposażenie salonu w punkt tankowania to doskonały atut marketingowy. Wiele modeli samochodów jest już na świecie oferowanych z taką sprężarką do garażowego tankowania. Umożliwia salonowi pokazanie wszystkich walorów tego paliwa: wysokiego bezpieczeństwa, pozytywnego wpływu ekologicznego, oraz prostej obsługi samochodu podczas jazdy i podczas tankowania.

Wyposażenie pracowników salonu w samochody zasilane alternatywnie gazem ziemnym to nie tylko aspekt reklamowy. To oszczędności na paliwie (tym znaczniejsze, im większe zaangażowanie środków ochrony środowiska) oraz pozyskanie czasu, który był dotąd tracony na tankowanie benzyną służbowych samochodów salonu. Zatankowanie gazu ziemnego na rampie wielostanowiskowej pod salonem nie wymaga pokonywania dodatkowych kilometrów na dojazd do stacji paliw i ogranicza czas spędzony na stacji do wykonania prostej czynności podłączenia samochodu bez oczekiwania w kolejce do kasy, czy do zwolnienia stanowiska pod dystrybutorem.

Serwis pojazdów zasilanych gazem ziemnym jest łatwiejszy i szybszy, gdy warsztat naprawczy dysponuje własnym punktem tankowania. Niektóre niesprawności w prosty sposób można zdiagnozować podczas tankowania pojazdu gazem przez serwisową sprężarkę.

Opłacalność stosowania CNG. Na świecie zainteresowanie takimi urządzeniami jest spowodowane przede wszystkim niskim kosztem paliwa z własnego punktu tankowania, który uniezależnia posiadacza od wahań cenowych produktów rafineryjnych. Niską cenę paliwa zapewnia ukierunkowana na ekologię długoterminowa polityka państwa.. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej umożliwia prawne wprowadzenie wielu działań na rzecz paliw ekologicznych, takich jak CNG. Art. 74 nakłada…
 

Good Przydatny artykuł (12)
Bad Mógłby być ciekawszy (2)



Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%





Partnerzy
Ustawienia plików cookie