W zgodzie z naturą: Nuovo Doblo 2010

Wojciech Mackiewicz
Dodany: 17.02.2010

 

Po raz pierwszy Fiat Doblo zaprezentowany został na salonie samochodowym w Paryżu w 2000 roku. Parę miesięcy później (w lutym 2001 roku) ruszyła sprzedaż w Polsce). W 2005 r. Doblo poddane zostało face liftingowi, a rok później dostawcza wersja modelu (Doblo Cargo) zdobyła tytuł Van of the Year 2006. Po dziewięciu latach produkcji Fiata Doblo i sprzedaniu prawie miliona egzemplarzy, włoski producent zaprezentował kolejną generację tego popularnego samochodu dostawczego. Znane są także plany wobec wersji CNG i LPG.


 
Nowe Doblo zaprezentowano w pięknej, postindustrialnej scenerii łódzkiej Manufaktury fot. gazeo.plNowe Doblo zaprezentowano w pięknej, postindustrialnej scenerii łódzkiej Manufaktury


Doblo Anno Domini 2010 produkowane jest w tureckiej fabryce Bursa przez firmę Tofas. Warto przypomnieć, że powstają tam również „trojaczki” spółki PSA-Fiat (Peugeot/Citroen/Fiat): Fiorino, Nemo i Bipper. Początkowo Doblo produkowane było wyłącznie w Turcji. Obecnie Fiaty Doblo opuszczają także mury zakładów w Brazylii i Rosji.

Cały nowy...
Według zapewnień producenta, nowe Doblo wykorzystuje zaledwie 3% niezmienionych podzespołów modelu poprzedniej generacji. Nowa jest płyta podłogowa - auto urosło wzdłuż o 14 cm (do 439 cm) i wszerz o 7 cm, do 178 cm. Większy jest również, o 17 cm, rozstaw osi, który wynosi obecnie 275 cm. Dużo uwagi poświęcono ładowności samochodu. Wersja dostawcza jest w stanie przewieźć aż 1000 kg ładunku, co jest najlepszym rezultatem w tej klasie pojazdów. Bagażnik wersji osobowej jest bardzo pojemny: 790 litrów, a po złożeniu siedzeń aż 3200 litrów.

Tylne zawieszenie BiLink: 1-wahacz wzdłużny, 2-belka nośna, 3-drążek poprzeczny dolny, 4-wahacz poprzeczny górny, 5-amortyzator. 6-sprężyna. 7-stabilizator zawieszeniaFiatTylne zawieszenie BiLink: 1-wahacz wzdłużny, 2-belka nośna, 3-drążek poprzeczny dolny, 4-wahacz poprzeczny górny, 5-amortyzator. 6-sprężyna. 7-stabilizator zawieszenia


Rewolucyjnym zmianom poddano tylne zawieszenie samochodu
, które otrzymało nazwę BiLink.
Miłośnicy włoskich marek rozpoznają w nim uproszczone zawieszenie Multi Link, stosowane we wcześniejszych modelach Lancii i Alfy Romeo. BiLink składa się z dwóch wahaczy wzdłużnych, poprzecznych wahaczy górnych, dolnych drążków poprzecznych, belki nośnej oraz amortyzatorów, sprężyn, ograniczników wychyłu i stabilizatora. Zawieszenie wielowahaczowe jest nowością w tego typu samochodach. Celem zastosowania nowego zawieszenia było zapewnienie dobrego przylegania koła do nawierzchni, niezależnie od warunków drogowych i stylu jazdy.

Doblo Cargo z zabudową do transportu gokartówgazeo.plDoblo Cargo z zabudową do transportu gokartów


W standardzie osobowe Doblo otrzymało system ABS z elektronicznym korektorem hamowania EBD. Wersje osobowe uzupełniają: system ESP z ASR, system Hill-Holder - wspomagający kierowcę podczas ruszania pod górę - i asystent siły hamowania. Bezpieczeństwo bierne zapewniają cztery poduszki powietrzne. W zależności od wersji, w nowym Doblo znajdziemy m. in. automatyczną klimatyzację, tempomat, czujniki parkowania, nawigację TomTom oraz system Blue&Me.

...ale ciągle podobny do starego.

W nowym Doblo udało się nawiazać do tradycyjnej linii Fiatagazeo.plW nowym Doblo udało się nawiazać do tradycyjnej linii Fiata


Nowe Doblo już na pierwszy rzut oka przypomina swojego poprzednika. Fiat wybrał drogę stonowanej ewolucji, unikając kontrowersyjnych zmian. Najbardziej charakterystyczna cześć auta - przedni pas - otrzymał powiększoną i wyobloną kratkę wlotu powietrza, nowe, projektorowe reflektory i przemodelowany zderzak. Boczna linia uzyskała przydające Doblo muskułów duże i wyraźne przetłoczenia nadkoli i bocznej ściany. Zbiegająca się ku tyłowi linia okien przypomina nieco układ szyby kasku motocyklowego, znanego z ciężarowej Scanii. Tył samochodu wieńczy finezyjnie wyprofilowana klapa, która poprzez optycznie rozciągniętą pionowo tylną szybę „podwyższa” cały samochód. Uwagę zwraca bardzo praktyczna, niska krawędź załadunku.

A w środku:

Deska rozdzielcza Fiat DobloFiatDeska rozdzielcza Fiat Doblo

W środku, przestrzeń wokół kierowcy otrzymała nowy wystrój - od obić drzwi, przez tapicerkę, po kokpit. Choć układ funkcjonalny deski rozdzielczej, schowków i półek pozostał podobny, delikatne zmiany i nieco lepsze materiały sprawiają znacznie bardziej korzystne wrażenie niż u poprzednika.
400 wersji
Doblo oferowane jest w dwóch odmianach: osobowej i użytkowej (Cargo), w 7 różnych konfiguracjach nadwozia. Przy dwóch rozstawach osi, dwóch wysokościach dachu i dodatkowo podwoziach do zabudowy, Doblo można zamówić w prawie 400 wariantach! W wersji osobowej można maksymalnie przewieźć 7 osób. W wersji dostawczej (Cargo), przestrzeń bagażowa ma długość do 2,2 m, jej pojemność może wynosić od 3,4 do 4,2 metrów sześciennych, a ładowność od 750 do 1000 kg.

Silniki w nowym Doblo
Nowe Doblo może być napędzane jednym z czterech silników. Wszystkie jednostki napędowe zostały skonstruowane i wyprodukowane przez silnikowego giganta, FPT - Fiat Powertrain Technologies. Do wyboru są:
1.3 Multijet II (II generacji) 16V o mocy 90 KM (Euro4);
1.6 Multijet 16V o mocy 105 KM (Euro4 lub 5);
2.0 Multijet 16V o mocy 135 KM (Euro5);
Rodzynkiem w tym towarzystwie jest tylko jeden motor benzynowy 1,4 16V o mocy 95 KM. Jest to znana jednostka napędowa z popularnej linii Nuovo Fire (Fully Integrated Robotised Engine). Z czterech cylindrów o łącznej pojemności 1368 cm3, włoscy inżynierowie wycisnęli 95 KM przy 6000 obr./min i 127 Nm przy 4500 obr./min. Silnik spełnia normy czystości spalin Euro4 i Euro5, cechując się przy tym niskim zużyciem paliwa.
Oferowana jednostka doskonale sprawdzi się podczas jazdy w mieście. Krzywa momentu obrotowego, o progresywnej charakterystyce w zakresie obrotów między 1500 a 4000, sprawia, że jest to silnik elastyczny, który pozwala jak zapewnia producent „na uzyskanie najwyższej przyjemności jazdy) przy bardzo niskim zużyciu paliwa” (7,2 l/100 km w cyklu mieszanym).

Doblo CNG

W wersji CNG Doblo Cargo, przestrzeń bagażowa nie będzie ograniczona zbiornikami metanuFiatW wersji CNG Doblo Cargo, przestrzeń bagażowa nie będzie ograniczona zbiornikami metanu


W połowie roku pojawi się wersja Natural Power, przystosowana do zasilania sprężonym gazem ziemnym. Jednostka napędowa typu Bi-Fuel (dwupaliwowa), bazować będzie na mocniejszym silniku benzynowym 1,4 T-Jet 16V, osiągającym na benzynie moc 120 KM i 206 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Doposażone w elementy instalacji CNG silniki dostarczane będą statkami do zakładów Tofas z włoskiej fabryki silników w Termoli. Ciekawostką jest odmienne, w zależności od wersji nadwoziowej, mocowanie zbiorników CNG. Doblo Van Natural Power, korzystając z lekko zmodyfikowanej płyty podłogowej i zachowując pełną funkcjonalność przestrzeni bagażowej, wszystkie zbiorniki gazu ziemnego zamontowane będzie miał pod podłogą samochodu. Wersja osobowa (Combi lub Panorama) wyposażona będzie w zbiorniki mocowane w specjalnym stelażu do podłogi bagażnika. Nad nimi zabudowana zostanie płyta ochronna, pełniąca funkcję podwyższonej podłogi.

Doblo LPG

Nadwozie nowego Fiata Doblo wyraźnie się gazeo.plNadwozie nowego Fiata Doblo wyraźnie się "ucywilizowało"


W ofercie Fiata Doblo nie mogło zabraknąć wersji napędzanej gazem płynnym. Tak jak w innych modelach Fiata, doposażeniem nowych samochodów zajmuje się firma Landi Renzo. Podobna jest również polityka marketingowa. Wersje z instalacją LPG oferowane będą na rynkach zachodnich. W Polsce, Fiat dopuszcza montaż instalacji LPG przez dealerów. Powodem takiej decyzji jest ciągle zbyt wysoki, w porównaniu z montażem indywidualnym, koszt fabrycznej instalacji samochodowej LPG.

O każdy gram...

Miękkie kształty nadwozia i reflektory projektorowe, to nowa linia Fiata DobloGazeo.plMiękkie kształty nadwozia i reflektory projektorowe, to nowa linia Fiata Doblo


Walka o każdy gram zużytego paliwa i wyemitowanego do atmosfery CO2 widoczna jest na każdym kroku. Pomocne w tym okazują się narzędzia elektroniczne, wspomagające kierowcę.
Każdy model nowego Doblo wyposażony będzie w system Start&Stop. Układ ten steruje automatycznym wyłączaniem silnika, a następnie jego ponownym uruchomieniem, ograniczając zużycia paliwa. Układ rozpoczyna pracę po osiągnięciu przez silnik właściwej temperatury roboczej. Dojeżdżając do świateł, należy „wrzucić luz” i, dotaczając się, normalnie zahamować. W innym przypadku, system nie rozpozna chęci zatrzymania się na chwilę i nie wyłączy silnika. Jak wyliczyli analitycy Fiata, korzystanie z systemu pozwala na zaoszczędzenie paliwa i obniżenie emisji spalin nawet o 15% w jeździe po mieście i o 3,5-4% w cyklu homologacji NEDC (New European Driving Cycle, czyli Nowy Europejski Cykl Jezdny - symulujący jazdę w cyklu miejskim i pozamiejskim).

Ciekawa zabudowa skrzyniowa na płycie podłogowej Nowego Doblogazeo.plCiekawa zabudowa skrzyniowa na płycie podłogowej Nowego Doblo


Uzupełnieniem „Start&Stop” w nowym Doblo jest wskaźnik zmiany biegów GSI (Gear Shift Indicator), który podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, by najlepiej wykorzystać sprawność silnika w danym momencie i zaoszczędzić paliwo. System GSI sugeruje kierowcy na przykład, by wrzucił wyższy bieg, przez co silnik będzie spalał mieszankę uboższą, a więc zawierającą mniej paliwa, lub bieg niższy, by lepiej wykorzystać dostępny moment obrotowy.

Wirtualny stróż: „eco:Drive”
Ciekawym podejściem do ekonomicznej i ekologicznej jazdy wykazali się konstruktorzy nowego Doblo. Dla osób chcących nauczyć się bardziej oszczędnej jazdy i na bieżąco kontrolować swoje postępy, Fiat proponuje bezpłatną aplikację “eco:Drive”. Jest to ciekawe oprogramowanie, które pozwala na przeanalizowanie stylu jazdy i, poprzez wskazanie popełnianych błędów, sugeruje bardziej ekologiczne zachowania następnym razem. Wyniki można przesłać za pośrednictwem złącza USB i zapisać do późniejszych analiz. Aplikacja jest przygotowana także w języku polskim i do pobrania w internecie.

Doblo Cargo w obu wersjach rozstawów osigazeo.plDoblo Cargo w obu wersjach rozstawów osi


Jak to działa? Podobnie jak w ciężarówkach. „Eco:Drive” zbiera wszystkie informacje o parametrach pojazdu i sposobie jego prowadzenia przez kierowcę. Wszystkie te dane, poprzez port USB systemu Blue&Me, należy zgrać poprzez łącze USB, na pamięć przenośną i przenieść do komputera. Kierowca może wówczas uważnie przeanalizować zużycie paliwa i poziom emisji spalin podczas każdej ze swoich jazd (wyliczając własny eco:Index) i uzyskać porady co do tego, jak prowadzić samochód, by bardziej dbać o środowisko. Dzięki serii kolejnych lekcji można poprawić swoją punktację. Według badań, kierowcy zwracający świadomie uwagę na to, by prowadzić samochód w sposób przyjazny dla środowiska, są w stanie poprawić swój styl jazdy o około 15%, co oznacza 15-procentową redukcję emisji CO2 i oszczędność na koszcie zakupu paliwa sięgającą kwoty 400-800 złotych rocznie.


Good Przydatny artykuł (0)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie