Stralis LNG kontra diesel - wyniki badań

Piotr Złoty
źródło: AXÈGAZ
Dodany: 07.04.2015

 
Na początku 2015 r. po raz pierwszy wykonano niezależne badania porównawcze, pod kątem emisji szkodliwych składników spalin dwóch porównywalnych pojazdów, z których jeden był napędzany gazem ziemnym, a źródłem napędu drugiego był silnik Diesla.

 

Przeprowadzono badania dwóch ciągników Iveco Stralis Euro 6 (z silnikiem Diesla i gazową jednostką napędową). Pojazd wyposażony w silnik Diesla dysponował mocą 460 KM, a gazowa jednostka napędowa w Stralisie Natural Power LNG miała moc 330 KM.

Badania te zostały przeprowadzone na zlecenie Easydis, spółki zależnej od firmy Cassino z udziałem przewoźnika Jacky Perrenot, firmy, która jako pierwsza we Francji zakupiła flotę Stralisów Natural Power LNG (10 pojazdów). Badanie emisji obu pojazdów wykonano w okresie od 26 do 30 stycznia 2015.

Stralis LNG kontra diesel - wyniki badańfot. AXÈGAZW badania nad emisją Stralisów zasilanych gazem i napędzanych silnikami Diesla było zaangażowanych kilka firm

Oba ciągniki Stralis przetestowano w warunkach przewozów dystrybucyjnych na trasach od 50 do 110 km, kiedy ich naczepy były załadowane 26 tonami ładunku oraz w ruchu autostradowym na dystansie 240 km z takim samym ładunkiem.

Emisja dwutlenku węgla dla silnika zasilanego gazem ziemnym była znacznie niższa w stosunku do samochodu z silnikiem Diesla.

W zależności od trasy emisja CO2 był niższa około 4-16%. Średnio pojazd zasilany gazem ziemnym emitował 10% mniej CO2 niż porównywalny samochód z silnikiem o zapłonie samoczynnym.

Maksymalna wydajność pod kątem ograniczania emisji CO2 była uzyskiwana na trasach pozwalających uzyskać wysoką średnią prędkość.

Różnica w przypadku emisji tlenków (NOx) okazała się jeszcze wyższa na korzyść silnika gazowego. Na wszystkich badanych trasach Stralis Natural Power LNG emitował od 30 do 70% mniej NOx. Badanie pokazało, że zasilany gazem pojazd zachowuje się szczególnie dobrze pod kątem emisji tlenków azotu na trasach z częstymi przystankami. Jest to zatem cecha pożądana dla samochodów używanych w miejskim transporcie dystrybucyjnym, pozwalająca na zachowanie odpowiedniej jakości powietrza w aglomeracjach.

Emisja cząstek stałych silnika gazowego okazała się tak niska, że nie była wykrywana przez urządzenia pomiarowe. Wynik ten jest zgodny z tym, czego oczekujemy od pojazdów gazowych. Technologia zasilania silników gazem ziemnym eliminuje konieczność używania filtra cząstek stałych, dzięki czemu nie ma konieczności jego konserwacji lub regeneracji w całym okres eksploatacji samochodu.

Clément Chandon, Iveco

Raport z przeprowadzonych badań pokazuje, że koszt gazu w porównaniu z olejem napędowym jest 40% niższy, co pozwala na zrekompensowanie wyższej ceny Stralisa LNG w okresie od 3 do 4 lat (w zależności od rocznego przebiegu pojazdu).

Napęd z wykorzystaniem gazu ziemnego jest najbardziej efektywną dostępną technologią pozwalającą rozwiązać problemy środowiskowe transportu drogowego, a przy tym chroni jakość powietrza na obszarach miejskich przez znaczne zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych.

Clément Chandon, Iveco

Należy podkreślić, że silniki zasilane paliwami gazowymi charakteryzują się jeszcze niższą emisją CO2, gdy do ich zasilania będzie zastosowany biometen (gaz pochodzący z beztlenowej fermentacji odpadów domowych i rolnych). Dodatkowo bardzo ważną cechą jednostek napędowych zasilanych gazem jest zmniejszenie o połowę emisji hałasu, co jest szczególnie istotne w mieście (nocne lub poranne dostawy do sklepów, czy odbiór odpadów).


Good Przydatny artykuł (12)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy