Perspektywy dla przydomowych punktów tankowania CNG w Polsce

Gerard Bartłomiejczyk
źródło: informacja własna
Dodany: 31.05.2007

 

 
rybutorem. Serwis pojazdów zasilanych gazem ziemnym jest łatwiejszy i szybszy, gdy warsztat naprawczy dysponuje własnym punktem tankowania. Niektóre niesprawności w prosty sposób można zdiagnozować podczas tankowania pojazdu gazem przez serwisową sprężarkę.
 
Opłacalność stosowania CNG
Na świecie zainteresowanie takimi urządzeniami jest spowodowane przede wszystkim niskim kosztem paliwa z własnego punktu tankowania, który uniezależnia posiadacza od wahań cenowych produktów rafineryjnych. Niską cenę paliwa zapewnia ukierunkowana na ekologię długoterminowa polityka państwa.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej umożliwia prawne wprowadzenie wielu działań na rzecz paliw ekologicznych, takich jak CNG. Art. 74 nakłada obowiązek ochrony środowiska na władze i wspierania działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju w Art. 5. Tego typu działania zapisano w Programie Zrównoważonego Rozwoju Miasta, który wynikał z tezy Zrównoważonego Rozwoju Kraju przyjętego w listopadzie 1999 roku przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów na lata 2000-2015 w sprawie finansowania rozwoju regionalnego opartego na współpracy samorządów i zainteresowanych resortów administracji. EURO 2012 może przyczynić się do stworzenia w trybie pilnym szczegółowego programu wsparcia przez państwo paliwa samochodowego, jakim jest gaz ziemny. Na początek, bez uszczerbku dla budżetu, wzorem państw o wysokiej świadomości ekologicznej można wprowadzić zwolnienie z opłaty parkingowej w centrach miast, które będą uczestniczyć w tym wydarzeniu oraz udostępnić pas ruchu zarezerwowany dla autobusów i wjazd do niektórych miejsc samochodom zasilanym ekologicznym CNG, gdzie ruch pojazdów mechanicznych jest zabroniony.

Wprowadzenie akcyzy na paliwo CNG zniweczyłoby te działania. Wielu dotychczasowych użytkowników CNG, borykających się z wieloma problemami wynikającymi z braku wielu regulacji prawnych z tego zakresu, zapomniałoby, że użytkowanie pojazdów na CNG wpływa mniej negatywnie na środowisko naturalne niż eksploatacja silników na paliwa płynne. Bodziec tańszego paliwa, będący motorem użytkowania ekologicznych pojazdów, powinien być zachętą pielęgnowaną przez państwo. Możliwe, że sport w służbie słusznej idei pozwoli nam go otrzymać.

Rozbudowa sieci stacji tankowania CNG przynajmniej w tych miastach, gdzie będzie się odbywać EURO 2012, jak Warszawa, Gdańsk, Poznań, Wrocław, a może i Kraków, zwiększy lokalne zainteresowanie zakupem samochodów na to paliwo, lub dokonaniem montażu instalacji CNG w samochodach już użytkowanych. Należy zaznaczyć, że we wszystkich tych miastach funkcjonują już stacje tankowania CNG. W Warszawie liczba taksówek napędzanych CNG bliska jest 100. A jak bardzo wzrośnie ich liczba, gdy służby miejskie wzorem Berlina wprowadzą, nawet tylko czasowo, strefę dla ekologicznych pojazdów w sąsiedztwie piłkarskich stadionów? Wzrost liczby samochodów zasilanych gazem ziemnym i powstanie rynku wtórnego tych pojazdów spowoduje ich migrację po całej Polsce. Tam, gdzie nie ma jeszcze stacji, początkiem drogi do niej może okazać się własny punkt do garażowego czy zakładowego tankowania.

Podsumowanie
Czy zważywszy powyższe, pojedyncze punkty tankowania CNG mogą zagrozić rozwojowi budowy sieci stacji tego paliwa w Polsce? Uważam, że nie. Wspomagają powstawanie takiej sieci, dodatkowo doskonale wpisując się w niszę, gdzie dostęp do tego paliwa jest utrudniony. Pozytywną opinię o domowych urządzeniach możemy zatrzeć tylko stawiając im zbyt wygórowane wymagania. Coraz częściej pojawiają się oferty na małe sprężarki w cenach znacząco zaniżonych w stosunku do cen oferowanych przez autoryzowanych przedstawicieli tych urządzeń. Spotkać można w Polsce oferty na urządzenia nowe, których produkcję już zakończono. Eksploatacja ich będzie się więc wiązała ze znacznymi kosztami pozyskania części zamiennych. Oferowane są również urządzenia używane po przeglądzie, ale o ich dobrym stanie nie może świadczyć nowa obudowa! Wszystkie tego typu sprężarki mają swoje charakterystyki pracy, zależne od lokalnych parametrów gazu. Dlatego radziłbym, aby uruchomienie, zakup i serwisowanie powierzyć wykwalifikowanemu przedstawicielowi producenta. Pewnym jest, że cena tych urządzeń będzie spadać wraz ze wzrostem zainteresowania CNG w Polsce.

Na stacjach zajmujących się obsługą klientów indywidualnych z każdym miesiącem przybywa odbiorców sprężonego gazu ziemnego do pojazdów. Na wielu z nich liczba dziennych tankowań już dawno przekroczyła 160 użytkowników. Dlatego warto wspomóc obywateli w drodze do taniego i ekologicznego transportu.

Rozwój takiego rynku i udział coraz większej liczby podmiotów zainteresowanych współpracą na rzecz ochrony środowiska spowoduje wprowadzenie wielu regulacji wspomagających wdrażanie CNG do napędu samochodów w Polsce. Miejmy nadzieję, że będzie mieć istotny wpływ na osiągnięcie konkurencyjnej ceny dla zainteresowanych użytkowaniem takiego urządzenia u siebie w garażu i zaopatrujących się w CNG na ogólnodostępnych stacjach paliw.


Good Przydatny artykuł (12)
Bad Mógłby być ciekawszy (2)








Partnerzy
Ustawienia plików cookie