Wprowadzenie akcyzy na paliwo CNG zniweczyłoby te działania. Wielu dotychczasowych użytkowników CNG, borykających się z wieloma problemami wynikającymi z braku wielu regulacji prawnych z tego zakresu, zapomniałoby, że użytkowanie pojazdów na CNG wpływa mniej negatywnie na środowisko naturalne niż eksploatacja silników na paliwa płynne. Bodziec tańszego paliwa, będący motorem użytkowania ekologicznych pojazdów, powinien być zachętą pielęgnowaną przez państwo. Możliwe, że sport w służbie słusznej idei pozwoli nam go otrzymać.
Rozbudowa sieci stacji tankowania CNG przynajmniej w tych miastach, gdzie będzie się odbywać EURO 2012, jak Warszawa, Gdańsk, Poznań, Wrocław, a może i Kraków, zwiększy lokalne zainteresowanie zakupem samochodów na to paliwo, lub dokonaniem montażu instalacji CNG w samochodach już użytkowanych. Należy zaznaczyć, że we wszystkich tych miastach funkcjonują już stacje tankowania CNG. W Warszawie liczba taksówek napędzanych CNG bliska jest 100. A jak bardzo wzrośnie ich liczba, gdy służby miejskie wzorem Berlina wprowadzą, nawet tylko czasowo, strefę dla ekologicznych pojazdów w sąsiedztwie piłkarskich stadionów? Wzrost liczby samochodów zasilanych gazem ziemnym i powstanie rynku wtórnego tych pojazdów spowoduje ich migrację po całej Polsce. Tam, gdzie nie ma jeszcze stacji, początkiem drogi do niej może okazać się własny punkt do garażowego czy zakładowego tankowania.
Podsumowanie
Czy zważywszy powyższe, pojedyncze punkty tankowania CNG mogą zagrozić rozwojowi budowy sieci stacji tego paliwa w Polsce? Uważam, że nie. Wspomagają powstawanie takiej sieci, dodatkowo doskonale wpisując się w niszę, gdzie dostęp do tego paliwa jest utrudniony. Pozytywną opinię o domowych urządzeniach możemy zatrzeć tylko stawiając im zbyt wygórowane wymagania. Coraz częściej pojawiają się oferty na małe sprężarki w cenach znacząco zaniżonych w stosunku do cen oferowanych przez autoryzowanych przedstawicieli tych urządzeń. Spotkać można w Polsce oferty na urządzenia nowe, których produkcję już zakończono. Eksploatacja ich będzie się więc wiązała ze znacznymi kosztami pozyskania części zamiennych. Oferowane są również urządzenia używane po przeglądzie, ale o ich dobrym stanie nie może świadczyć nowa obudowa! Wszystkie tego typu sprężarki mają swoje charakterystyki pracy, zależne od lokalnych parametrów gazu. Dlatego radziłbym, aby uruchomienie, zakup i serwisowanie powierzyć wykwalifikowanemu przedstawicielowi producenta. Pewnym jest, że cena tych urządzeń będzie spadać wraz ze wzrostem zainteresowania CNG w Polsce.
Na stacjach zajmujących się obsługą klientów indywidualnych z każdym miesiącem przybywa odbiorców sprężonego gazu ziemnego do pojazdów. Na wielu z nich liczba dziennych tankowań już dawno przekroczyła 160 użytkowników. Dlatego warto wspomóc obywateli w drodze do taniego i ekologicznego transportu.
Rozwój takiego rynku i udział coraz większej liczby podmiotów zainteresowanych współpracą na rzecz ochrony środowiska spowoduje wprowadzenie wielu regulacji wspomagających wdrażanie CNG do napędu samochodów w Polsce. Miejmy nadzieję, że będzie mieć istotny wpływ na osiągnięcie konkurencyjnej ceny dla zainteresowanych użytkowaniem takiego urządzenia u siebie w garażu i zaopatrujących się w CNG na ogólnodostępnych stacjach paliw.