Metanowe Iveco w Brukseli

Wojciech Mackiewicz
źródło: Iveco
Dodany: 08.08.2014

 
Iveco nadaje ton sektorowi użytkowych pojazdów napędzanych metanem. Od chwili wprowadzenia takich do oferty, włoski koncern sprzedał ich ponad 12000. W 2013 roku nabywców znalazły aż 2000 samochodów metanowych Iveco.

 

Biorąc udział w Wystawie i Warsztatach NGV w Brukseli Iveco konsekwentnie pokazuje, że angażuje się w promocję idei transportu opartego na paliwach gazowych. W trakcie warsztatów uczestnicy dyskutowali o potrzebie wypracowania spójnych reguł w zakresie rozwoju transportu opartego na metanie oraz o jedności branży w działaniach na rzecz promocji technologii NGV. Spotkanie stało się okazją do wymiany doświadczeń i pomysłów pomiędzy graczami tego rynku. Według wyliczeń Iveco, zalety pojazdów metanowych rozpatrywać należy na dwóch płaszczyznach: ekologicznej i rentowności. Emisja spalin z silników zasilanych gazem ziemnym jest dużo niższa niż w przypadku porównywalnych jednostek wysokoprężnych, nawet spełniających najwyższą obecnie normę EURO VI.

Iveco Daily Natural Power fot. IvecoIveco Daily Natural Power na wystawie NGV w Brukseli

Gaz ziemny, dzięki obniżeniu emisji cząstek stałych (nawet o 95% w porównaniu z silnikiem Diesla) oraz tlenków azotu (o ok. 35%), jest obecnie najczystszym paliwem silnikowym. Ponadto auta z silnikami metanowymi umożliwiają ograniczenie emisji CO2 od 10% nawet do 100% (jeżeli wykorzystują biometan). Silniki zasilane gazem pracują ciszej aż o 5 decybeli, co jest mocnym argumentem dla pojazdów pracujących w nocy i o świcie (np. śmieciarki, pojazdy dostawcze).

Dla użytkownika najważniejsza jest ekonomia. Iveco ocenia, że TCO, czyli całkowity koszt posiadania i użytkowania, w przypadku pojazdu metanowego może być niższy nawet o 10%. Gaz ziemny jest również tańszy od oleju napędowego, co przekłada się na niższe (nawet o 40%) koszty paliwa, stanowiące najważniejszy składnik TCO. Na swoim stoisku Iveco pokazało najnowsze wcielenie Daily Natural Power oraz Stralisa LNG/CNG. Był to jedynie wycinek oferty, bowiem włoski producent oferuje pełną gamę lekkich, średnich i ciężkich pojazdów użytkowych i autobusów zasilanych gazem ziemnym. Nowy Daily Natural Power to trzecia generacja lekkiego pojazdu użytkowego tej marki.

Brukselska wystawa była jednocześnie premierowym pokazem nowego Daily z instalacją metanową. Obok auta dostawczego, także po raz pierwszy publicznie zaprezentowano ciągnik siodłowy dedykowany do transportu dystrybucyjnego oraz średniodystansowego – Stralis Natural Power Euro VI. Pojazd wyposażono w silnik zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG) z nowym zbiornikiem, spełniającym wymogi regulaminu nr 110 EKG ONZ, obowiązującego od 10 czerwca br. i dopuszczającego homologację pojazdów zasilanych LNG. Całkowity zasięg Stralisa LNG oceniany jest na 750 kilometrów. Ciągnik ten wyposażony jest w cztery 70-litrowe zbiorniki CNG oraz 510-litrowy kriogeniczny zbiornik LNG. W tym ostatnim gaz ziemny jest zmagazynowany w stanie ciekłym w temperaturze -130° C i pod ciśnieniem 10 barów.


Good Przydatny artykuł (3)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie