Gazowy RAI w Amsterdamie

Piotr Złoty
źródło: Scania, Iveco
Dodany: 21.05.2012

 

 
lisie nieco podniesiono temperaturę przechowywania LNG (do -125oC), poprzez zwiększenie ciśnienia w zbiorniku do 11 barów. W prasówce Iveco niestety nie pojawia się jego wartość, a temperatura -125oC jest użyta w odniesieniu do wszytskich pojazdów LNG.
 

Zasięg ciągnika Iveco Stralis Natural Power LNG wynosi 750 km przy masie zbiorników z gazem 800 kg. Dla porównania taki sam pojazd w wersji, w którym paliwo gazowe jest przechowywane wyłącznie w postaci CNG ma zasięg 300 km, przy masie zbiorników i paliwa 910 kg. Porównanie jednoznacznie przemawia za gazem ziemnym w postaci skroplonej, który wydaje się jedyną alternatywą dla gazowych pojazdów dalekiego zasięgu.

Oprócz Stralisa LNG na stoisku Iveco zaprezentowano także Eurocargo napędzane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Zamontowane w podwoziu zbiorniki CNG (po 3 na stronę) zapewniają zasięg pojazdu do 450 km (w zależności od pojemności butli, które mogą mieścić nawet 100 m3 sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego). Oferta gazowych podwozi Eurocargo obejmuje pojazdy o DMC od 12 do 16 t. Pokazany w Amsterdamie samochód jest napędzany zasilanym gazem silnikiem o pojemności 5,9 l, który zapewnia moc 147 kW (200 KM) i maksymalny moment obrotowy 650 Nm.

Gazowy ciągnik Scania P310fot. Transport Technika MotoryzacyjnaGazowa Scania P310 z kriogenicznym zbiornikiem do przechowywania skroplonego gazu ziemnego

Scania

Także Scania pokazała ciągnik, w którym zastosowano silnik zasilany gazem ziemnym przechowywanym w postaci skroplonej (LNG). Był to ciągnik P310, w którym zastosowano 5-cylindrowy, doładowany silnik o pojemności skokowej 9,3 l spełniający wymagania emisyjne zgodne z Euro5 i EEV. Siniki te bazują na jednostkach napędowych o zapłonie samoczynnym (ZS). Zastosowano w nich szereg modyfikacji mających na celu dostosowanie do spalania paliwa gazowego. Inna jest głowica z centralnie zamontowanymi świecami zapłonowymi. W kolektorze dolotowym zamontowano wtryskiwacze gazu, a wałek rozrządu wyposażono w krzywki o innym (w stosunku do silnika o ZS) zarysie. Sterownik silnika gazowego zastosowanego w Scanii pozwala na dostosowanie parametrów układu zasilania do stosowania różnych rodzajów gazu, co pozwala na jazdę samochodem z wykorzystaniem gazu ziemnego, biogazu czy też mieszanki obu tych paliw.

Prezentacja Scanii zbiegła się z przekazaniem certyfikatu PIEK dla holenderskiego oddziału szwedzkiego producenta ciężarówek. PIEK jest holenderskim programem służącym opracowaniu cichych metod dystrybucji, pozwalającym spełniać przewoźnikom i producentom ostre wymagania dotyczące poziomu hałasu. Oprócz Holandii normę PIEK przyjęto np. w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Belgii.

Przyznanie takiego certyfikatu samochodowi z napędem gazowym jest potwierdzeniem radykalnego zmniejszenia poziomu emisji hałasu przez silniki zasilane gazem, o 6-7 dB (w stosunku do silników Diesla), co oznacza około dwukrotne zmniejszenie odczuwanego hałasu.

Podsumowanie

Jak widać oprócz prezentacji osiągnięć firm nadwoziowych na wystawie RAI znalazło się miejsce dla ekologicznych pojazdów użytkowych wykorzystujących napędy gazowe. Pozwalają one na znaczne zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin oraz hałasu. Jest to bardzo istotne w pojazdach używanych w miejskiej dystrybucji, które często pracują w godzinach nocnych lub wczesnych porannych, kiedy najistotniejsza jest niska emisja hałasu. Niestety w naszym kraju takie normy nie obowiązują.


Good Przydatny artykuł (3)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)








Partnerzy
Ustawienia plików cookie