22.07.2013

Scanie z LNG

Użytkowanie w Holandii ciężarówek dystrybucyjnych napędzanych silnikami Diesla w centrach miast w godzinach nocnych i porannych jest zabronione. Można wtedy używać tylko pojazdów, których głośność nie przekracza wymaganego poziomu.
REKLAMA
Scania LNGfot. ScaniaPojazdy zasilane gazem sa bardzo ciche, dzięki czemu idealnie nadają się do miejskiej dystrybucji oraz np. jako śmieciarki

Muszą to być samochody, których głośność nie przekracza poziomu 72 dB i jest potwierdzona specjalnym certyfikatem PIEK Quiet Truck wydawanym przez holenderski związek przemysłu motoryzacyjnego.

Taki certyfikat mają 4 ciężarówki firmy Middelkoop Duiven. Są to napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG) samochody Scania. Zastosowanie gazu w postaci skroplonej wynika z większej gęstości energii tego paliwa, co przekłada się na możliwość wykonywania większych przebiegów. Ocenia się, że w porównaniu z sprężonym gazem ziemnym samochód, w którym zastosowano metan w postaci skroplonej ma około 3-krotnie większy zasięg. W przypadku prezentowanych Scanii zapas paliwa gazowego wystarcza na pokonanie dystansu 750 km.

Dziewięciolitrowe, gazowe silniki napędzające Scanie osiągają moc 310 KM przy spełnieniu wymagań emisyjnych EEV. W układzie napędowym stosuje się automatyczną przekładnię Allison ze zwalniaczem, która znacznie poprawia komfort użytkowania w warunkach miejskiej dystrybucji (nie trzeba zmieniać biegów ręcznie). Zastosowano nisko zawieszone kabiny serii P ułatwiające dostęp do wnętrza, jakże ważny w pojazdach dystrybucyjnych.

Paliwo gazowe jest przechowywane w kriogenicznych zbiornikach, zapewniających utrzymanie bardzo niskiej temperatury, rzędu -160° C, spełniających przy tym wysokie wymagania wytrzymałościowe (odporność na przeciążenia 5G).




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Scania



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.