Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 6
fot. Bosch / Listwa wtryskiwaczy gazowych Bosch NGI2 (z lewej) zamontowana w kolektorze dolotowym silnika, z prawej strony wtryskiwacze benzynowe poprzednie następne
13.08.2012

Gazowe układy zasilania firmy Bosch

Gazowe układy zasilania firmy Bosch fot. Bosch

Firma Bosch jest dostawcą różnego rodzaju wyposażenia pojazdów, wśród których znajdują się także kompletne układy zasilania silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym. Specjalną grupę produktów zajmują gazowe układy zasilania, które znajdują zastosowanie w pojazdach osobowych oraz użytkowych. Są to układy zasilania wykorzystujące zarówno LPG jak i CNG.
REKLAMA
Gazowa jednostka napędowa MAN E2876fot. MANW początkowej części układu dolotowego gazowego silnika MAN E2876 zamontowano jednostkę mieszającą systemu Bosch Motronic ME7-GAS1. Silniki te występują w wersjach zasilanych CNG i LPG

Średnie i ciężkie pojazdy użytkowe

Systemy jednopaliwowe

Najczęściej są zasilane wyłącznie gazem ziemnym i są głównie wykorzystywane w pojazdach poruszających się miastach (komunikacja miejska, dystrybucja i sektor komunalny). Silniki takich pojazdów klasycznymi jednostkami napędowymi o zapłonie iskrowym, które jednak najczęściej bazują na konstrukcji silników Diesla.

Motronic ME7-GAS1

Układ zasilania Motronic ME7-GAS1 jest wykorzystywany w silnikach MAN. Zasadniczym zespołem układu jest jednostka mieszająca (elektronicznie sterowany mieszalnik, tzw. „jeż”). W niej znajduje się także blok elektronicznie sterowanej przepustnicy, w którym umieszczono czujniki ciśnienia i temperatury gazu. System jest montowany na początku układu dolotowego, zapewniając bardzo dobre wymieszanie gazu z powietrzem (bardzo ważne w jednostkach napędowych zasilanych mieszankami ubogimi). Na obwodzie jednostki mieszającej zamontowano 12 wtryskiwaczy, które znajdują się w dwóch prostopadłych do siebie płaszczyznach (po 3 naprzeciw siebie). Gazowy układ zasilania korzysta z wielu czujników zamontowanych w jednostce napędowej (czujnik fazy silnika, prędkości obrotowej, temperatury powietrza doładowującego, ciśnienia doładowania, temperatury cieczy chłodzącej, spalania stukowego, temperatury spalin, przepływomierz powietrza oraz 2 sondy lambda. W przypadku silników doładowanych dodatkowo jest to zawór upustowy turbosprężarki.

System zasilania gazowego do silników Diesla Bosch DG Flexfot. BoschSystem jednoczesnego zasilania silników Diesla olejem napedowym i gazem ziemnym Bosch DG-Flex: 1- sterownik elektroniczny, 2- turbosprężarka, 3- przepustnica, 4- czujnik ciśnienia i temperatury powietrza, 5- czujnik zapotrzebowania, 6-dozator oleju napędowego ograniczający jego dawkę, 7-czujnik ciśnienia i temperatury gazu, 8-wtryskiwacz gazu, 9-czujnik spalania stukowego, 10-czujnik fazy silnika, 11-czujnik temperatury cieczy chłodzącej, 12-czujnik prędkości obrotowej, 13-regulator ciśnienia gazu ziemnego

System Motronic ME7-GAS1 jest z powodzeniem stosowany w silnikach MAN zasilanych gazem ziemnym oraz LPG.

Systemy dwupaliwowe (gazodiesel)

Te systemy są także dedykowane do ciężkich pojazdów użytkowych. Ich działanie polega na dotrysku gazu do układu dolotowego silnika o zapłonie samoczynnym przy jednoczesnym ograniczeniu dawki oleju napędowego. Umożliwiają one zastąpienie nawet 97% oleju napędowego gazem ziemnym. Wtryskiwana do komór spalania niewielka dawka oleju napędowego służy zainicjowaniu spalania zasadniczej dawki gazu, jednostka napędowa cały czas pozostaje silnikiem Diesla.

Bosch DG Flex

System jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem o takiej nazwie był opracowany z przeznaczeniem na rynki południowoamerykańskie. Pozwala on na zastąpienie do 85% oleju napędowego gazem ziemnym. Resztę dawki paliwa nadal stanowi olej napędowy, który wtryskiwany do komór spalania inicjuje zapłon gazu. Oprócz obniżenia kosztów eksploatacji system pozwala na zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin (tlenków azotu i cząstek stałych). Adaptacja silnika do zasilania gazem wymaga zastosowania dodatkowych elementów (m.in. przepustnicy i wtryskiwacza gazu) oraz zestawu niezbędnych czujników.

Sterownik Bosch EGC4 i wtryskiwacze Bosch NGI2fot. BoschElementy stosowane w gazowych, dwupaliwowych układach zasilania firmy Bosch: sterownik EGC4 i wtryskiwacze gazu ziemnego NGI2

Pojazdy lekkie

Gazowe systemy zasilania w takich pojazdach są najczęściej dwupaliwowe i bazują na benzynowych silnikach o zapłonie iskrowym.

Bosch NG-Motronic

Sterowniki NG-Motronic są stosowane w dwupaliwowych (benzynowo-gazowych) układach zasilania, integrując w sobie funkcje sterowania wtryskiwaczami benzynowymi i gazowymi. Samochód ma dzięki temu jeden sterownik a wiązki elektryczne nie muszą być dublowane.

Wtryskiwacze CNG

Oferowane przez Bosch wtryskiwacze gazu ziemnego NGI2 charakteryzują się dużą wydajnością, dzięki czemu mogą być stosowane w jednostkach napędowych o dużych rozpiętościach mocy. Są wykorzystywane w gazowych układach zasilania pojazdów ciężkich jak i samochodów osobowych.

Podsumowanie

Dokonania firmy Bosch w zakresie gazowych systemów zasilania świadczą o tym, że paliwa gazowe są tak samo wartościowymi nośnikami energii jak klasyczne paliwa silnikowe, a odpowiednie ich wykorzystanie pozwala na ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin bez stosowania coraz bardziej skomplikowanych metod ich obróbki.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, MAN



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.