04.11.2013

Gazowe silniki Cummins Euro 6

Firma Cummins, potentat w zakresie produkcji silników o różnorodnym, w tym trakcyjnym, zastosowaniu przedstawiła gamę jednostek napędowych zdolnych do spełniania norm emisyjnych zgodnych z Euro 6.
REKLAMA
Silnik Cummins ISL Gfot. Cummins WesportGazowa jednostka napędowa Cummins ISL G

Gazowe silniki spełniające wymagania Euro 6 gamy ISL G są regulowane na moce od 250 do 320 KM, osiągając przy tym maksymalne wartości momentu obrotowego ponad 1300 Nm.

Silniki gamy ISL G konstrukcyjnie bazują na dieslowskiej jednostce napędowej ISL. Są one zasilane mieszanką gazowo-powietrzną o składzie stechiometrycznym, co daje możliwość zastosowania wysokowydajnego, trójdrożnego katalizatora. W celu obniżenia zawartości związków azotu w spalinach silników ISL G stosuje się układ recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation).

Dodatkowo w stosunku do silników Euro 5 zastosowano zamknięty układ przewietrzania skrzyni korbowej oraz zmieniony system sterowania silnikiem, co było niezbędne z uwagi na konieczność wprowadzenia systemu diagnostyki pokładowej OBD. Poprzez zastosowanie drugiej sondy lambda w układzie wylotowym system OBD kontroluje działanie wszystkich elementów gazowego układu zasilania, w tym przede wszystkim sprawność działania katalizatora.

Silniki ISL G firmy Cummins Westport mogą być zasilane gazem ziemnym w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG), a także biometanem (paliwem produkowanym z biogazu lub gazu wysypiskowego).

Przy dostosowywaniu silnika ISL G do spełniania normy Euro 6 pojawił się jeden problem, którym jest zapis w regulaminie homologacyjnym mówiący o konieczności montowania w układzie wylotowym czujnika amoniaku, substancji która może powstawać z podawanego do układu wylotowego (z katalizatorem SCR) płynu AdBlue, będącego wodnym roztworem mocznika.

Jest to specyfika silników Diesla, w których środek ten dodaje się w celu obniżenia zawartości związków azotu w spalinach. Silniki gazowe nie muszą wykorzystywać tego rozwiązania, zatem stosowanie czujnika amoniaku jest bezcelowe.

Obecnie trwają rozmowy Cumminsa z władzami homologacyjnymi, co według przedstawicieli firmy umożliwi otrzymanie przez rodzinę silników ISL G homologacji na zgodność z normą Euro 6.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Cummins Westport



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.