Emisja dwutlenku węgla (CO2) nowych samochodów zasilanych gazem ziemnym jest o 20 do 100% (w zależności od paliwa - gaz ziemny lub biometan) niższa w porównaniu do pojazdów zasilanych olejem napędowym. Volvo FH LNG i Volvo FM LNG są dostępne z silnikami 420 lub 460 KM, które z powodzeniem spełniają wymagania transportu regionalnego i długodystansowego.
Lars Mårtensson
Dyrektor ds. Środowiska i Innowacji, Volvo Trucks
Dzięki naszym nowym ciężarówkom pracującym na skroplonym gazie ziemnym lub biometanie oferujemy alternatywę dla pojazdów dieslowskich o niskim wpływie na klimat, spełniającą wysokie wymagania dotyczące osiągów, zużycia paliwa i zasięgu, czego wymagają od nas nasi klienci obsługujący transport regionalny i daleki.
W przeciwieństwie do innych producentów Volvo stosuje silniki gazowe pracujące wg obiegu Diesla (o zapłonie samoczynnym), choć najbardziej popularnym na rynku rozwiązaniem w zakresie napędu gazowego są jednostki napędowe o zapłonie iskrowym pracujące wg cyklu Otto.
Rozwiązanie Volvo wykorzystuje gazodieslowski układ zasilania, w którym pilotowa dawka oleju napędowego inicjuje zapłon zasadniczej dawki paliwa gazowego.
Dzięki zastosowaniu dieslowskich silników gazowych przewoźnik, który wybiera Volvo FH LNG i Volvo FM LNG otrzymuje pojazdy o takich samych parametrach w zakresie osiągów i zasięgu jak w przypadku samochodów z klasycznymi jednostkami napędowymi o zapłonie samoczynnym.
Gazowy silnik Volvo o mocy 460 KM dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 2300 Nm, a wersja 420 KM ma moment 2100 Nm. Takie same parametry mają silniki Diesla firmy Volvo.
Co najważniejsze, zużycie paliwa takie samo jak w silnikach o zapłonie samoczynnym (Diesla), czyli 15 do 25% niższe niż w przypadku konwencjonalnych silników gazowych o zapłonie iskrowym (pracujących wg obiegu Otto).
Jako paliwo w nowych pojazdach Volvo może być wykorzystywany skroplony gaz ziemny (LNG) lub skroplony bionmetan (bio-LNG). Głównym składnikiem obu paliw jest metan. Przy zastosowaniu biometanu i odnawialnego oleju napędowego HVO (Hydrogenated Vegetable Oils) emisja CO2 spada praktycznie do zera. W przypadku LNG emisja dwutlenku węgla jest niższa o 20% w stosunku do silnika Diesla o tych samych parametrach.
Zastosowane w nowych samochodach Volvo zbiorniki gazu są kriogeniczne, aby zapewnić przechowywanemu w nich LNG temperaturę od -140 do -125ºC. Ciśnienie w zbiornikach ma wartość 4-10 barów. Zasięg nowych ciężarówek Volvo zależy od konfiguracji zbiorników paliwa i może wynosić maksymalnie do 1000 km. Tankowanie odbywa się w takim samym czasie jak w przypadku oleju napędowego.
Volvo Trucks współpracuje obecnie z dostawcami gazu i użytkownikami aby rozwinąć sieć infrastruktury do tankowania LNG w Europie. Inicjatywa ta jest wspierana politycznie w wielu krajach, a strategia rozwoju infrastruktury LNG jest również zawarta w działaniach Komisji Europejskiej.
Lars Mårtensson
Dyrektor ds. Środowiska i Innowacji, Volvo Trucks
Zastosowanie gazu ziemnego jest korzystne w kontekście ochrony klimatu. W wielu krajach jego użytkowanie jest konkurencyjne cenowo w porównaniu do oleju napędowego, a wystarczające rezerwy uzasadniają wykorzystanie go na dużą skalę. Naszym celem jest stworzenie takich warunków dla naszych klientów, aby użytkowanie pojazdów LNG było opłacalne przy jednoczesnej znacznej redukcji oddziaływania na klimat.
Sprzedaż Volvo FM LNG i Volvo FH LNG rozpocznie się wiosną 2018 roku.
Podstawowe dane i parametry Volvo FH LNG i Volvo FM LNG:
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.