10.05.2008

Honda Civic GX z CNG

Na rynku amerykańskim sprzedawana jest Honda Civic GX - samochód fabrycznie przystosowany do spalania CNG. Obok wersji hybrydowej, jest to drugi model o napędzie alternatywnym w gamie tego popularnego auta. Jest to pojazd typu „monovalent”, czyli zasilany wyłącznie CNG.
REKLAMA
Honda: Honda Civic z CNGfot. HondaHonda Civic GX

Honda podkreśla liczne zalety swojego nowego dziecka - koszt paliwa obniżony o 30-50%, redukcja dwutlenku węgla o ¼ i możliwość napędzania biometanem produkowanym z biomasy. Takie rozwiązanie ma dodatkową zaletę z punktu widzenia ekologii - oprócz przyczynienia się do recyklingu odpadów, zapobiega przedostawaniu się do atmosfery metanu, który w czystej postaci jest nawet groźniejszy niż CO2. Metan przyczynia się do zatrzymywania ciepła 20 razy bardziej niż dwutlenek węgla, więc, choć brzmi to paradoksalnie, lepiej dla środowiska, jeśli zostanie wykorzystany jako paliwo.

Honda: Honda Civic z CNG tyłfot. HondaHonda Civic GX

Poza tym, kierowcy jeżdżący już teraz samochodami na paliwa alternatywne, m. in. CNG, będą prawdopodobnie w przyszłości pierwszymi, którzy przesiądą się do aut z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. Mogą więc być dumni, że stanowią dziś awangardę w walce o czyste powietrze jutro.

Civic GX, produkowany w amerykańskich zakładach Hondy w East Liberty, stan Ohio, może pochwalić się zupełnie przyzwoitym zasięgiem, wynoszącym 320 km.

Honda: Zawór tankowania CNG fot. HondaZawór tankowania CNG

Zużycie paliwa, w przeliczeniu na ekwiwalent benzynowy, oscyluje na poziomie 6-8,5 l/100 km. Znaleziono też sposób na stosunkowo niewielką liczbę stacji napełniania, których w całych Stanach Zjednoczonych jest ok. 1500. Honda oferuje, opracowany we współpracy z firmą FuelMaker, system Phill, który pozwala kompresować gaz z domowej instalacji i napełniać nim zbiornik. Urządzenie pracuje oczywiście wolniej niż kompresor na stacji, ale uzupełnienie „baku” przez noc nie stanowi dla niego problemu.

Civic GX do tanich nie należy - ceny w USA zaczynają się od 24590 dolarów. Dla porównania, model hybrydowy kosztuje 22600 dolarów, a spalinowy w najtańszej wersji niewiele ponad 15000 dolarów. System Phill to dodatkowy wydatek rzędu 3900 dolarów. Zachętą do skorzystania z takiej oferty mogą być jednak ulgi i dopłaty oferowane w niektórych stanach. I tak na przykład:

- federalny zwrot podatku to $4000;
- stanowa ulga podatkowa na zakup Philla to kolejny $1000;
- w Kalifornii dopłata do Philla wynosi jeszcze $2000;
- niektóre stany oferują korzystanie z pasów ruchu zarezerwowanych dla autobusów i darmowy parking w miejscach, gdzie normalnie jest on płatny;
- kilku większych ubezpieczycieli proponuje zniżki na tego typu samochód.
Najważniejszą zaletą jest jednak całkowita rezygnacja z paliw ropopochodnych na rzecz czystego, przyszłościowego gazu ziemnego. Pomimo sprzedaży auta na rynku amerykańskim od pewnego czasu, nie ma na razie informacji o tym czy i kiedy GX mógłby zawitać do Europy.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Honda, FuelMaker



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.