27.10.2014

GAZ Next CNG - nowe pokolenie

Znany, choć mało aktywny w Europie rosyjski producent pojazdów użytkowych GAZ zaprezentował metanowe wersje swoich nowych ciężarówek klasy lekkiej i średniej – GAZelle Next CNG i GAZon Next CNG. Start produkcji w drugiej połowie 2015 r.
REKLAMA
GAZelle Next CNGfot. GAZNowa generacja GAZelle ma bardziej europejski wygląd. Nie całkiem na czasie, ale jednak

Rosyjskie samochody nie pojawiają się na drogach państw Unii Europejskiej, bo nie nadążają za unijnymi wymaganiami w zakresie emisji spalin i/lub bezpieczeństwa czynnego i biernego, ale to nie znaczy, że przemysł motoryzacyjny próżnuje i nie próbuje się rozwijać. GAZ, czyli producent, który ma na swoim bogatym w tradycję koncie takie modele, jak M20 Pobieda (pierwowzór FSO Warszawy) czy 24 Wołga (bohaterka miejskiej legendy, musowo w czarnym kolorze), działa dalej i proponuje nowe rozwiązania. Oto dwa z nich, zaprezentowane na początku października 2014 r. podczas targów Ros-Gas-Expo w Sankt Petersburgu.

GAZon Next CNGfot. gazeo.plGAZon, pokazany również na targach GasSuf w Moskwie, wygląda z kolei jak współczesna interpretacja GAZ-a 51. I nic dziwnego - pierwowzór Lublina 51 też nosił przydomek Gazon

Pierwsze to gruntownie zmodernizowane wcielenie znanego i u nas lekkiego pojazdu dostawczego GAZelle. Samochód ma pod maską nowy silnik Evotech o pojemności 2,7 l, powstający w zakładach w Uljanowsku (czyli notabene tam, gdzie produkuje się inny znany po tej stronie Buga samochód – UAZ-a). Jednostka spełnia wymagania normy Euro 5, a więc teoretycznie GAZelle może jeszcze pojawić się na rynkach UE, ponieważ standard Euro 6 dla pojazdów dostawczych zacznie obowiązywać dopiero we wrześniu 2015 r. Skoro jednak produkcja wystartuje dopiero w drugiej połowie 2015, szanse na karierę w Europie są marne.

Tak czy inaczej, cztery zbiorniki CNG na pokładzie auta, o pojemności wodnej 52 l każdy, zapewniają zasięg na poziomie 300 km. W odwodzie pozostaje układ benzynowy, podnoszący łączny zasięg do 700 km, a przełączanie pomiędzy rodzajami paliw odbywa się za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. Tam też znajduje się wskaźnik poziomu gazu.

GAZelle i GAZon Next CNGfot. GAZRynek rosyjski lubi proste, sprawdzone rozwiązania, (czytaj: łatwo wybacza technologiczną "skamieniałość")

Większy o klasę GAZon również został wyposażony w zupełnie nowy silnik, jednak w tym przypadku jest to jednostka typu 534 z zakładów YaMZ z Jarosławlia, opracowana wespół z kanadyjskim potentatem w dziedzinie metanowych układów zasilania, firmą Westport. Także i ten silnik spełnia wymagania normy Euro 5, a zasilany jest z siedmiu 52-litrowych butli, które w tym przypadku zapewniają zasięg 370 km. Cały pojazd wygląda nieco siermiężnie (koła mają felgi z pierścieniami – rozwiązanie, które u nas odeszło dawno w niepamięć), ale w kategoriach rynku rosyjskiego prezentuje się całkiem świeżo. Czy dane nam będzie oglądać na polskich ulicach GAZelle'ę i GAZona? A jeśli tak, to czy w wersjach CNG? Pożyjemy – zobaczymy.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: GAZ



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.