01.12.2014

Autobusy na CNG w Rosji

CNG jako paliwo silnikowe jest stosowane w ponad 80 krajach na całym świecie. Z roku na rok globalna flota pojazdów napędzanych metanem rośnie. Rosja, mimo ogromnych rezerw naturalnych tego paliwa, zajmuje dopiero 20. miejsce pod względem liczby pojazdów metanowych.
REKLAMA
Autobus LiAZ zasilany CNG. Stalowe zbiorniki umieszczono na dachufot. gazeo.plAutobus LiAZ zasilany CNG. Stalowe zbiorniki umieszczono na dachu

Zgodnie z polityką rządu Rosji, popularność wykorzystania gazu ziemnego jako alternatywnego paliwa w Rosji wzrasta. Świadczy o tym może niezbyt imponująca, ale konsekwentnie rosnąca liczba pojazdów zasilanych CNG (w 2013 r. – ponad 85 tys. sztuk, w 2014 już ok. 90 tys. sztuk). Realizowany jest także program budowy nowych stacji tankowania. W 2012 roku było ich 247, a w 2014 działały 252 stacje CNG. Jak na tak wielki kraj, nie są to liczby budzące respekt, lecz coraz silniejsza jest determinacja Moskwy we wdrażaniu CNG w transporcie drogowym. Według planów rządu rosyjskiego, do 2030 roku liczba pojazdów zasilanych gazem ma wzrosnąć 25 razy, z kolei infrastruktura tankowania CNG 17 razy. Środkiem wiodącym ku realizacji tych ambitnych planów są projekty wspierające producentów pojazdów zasilanych gazem. Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do krajów Unii Europejskiej, w Rosji podkreśla się przede wszystkim niski koszt eksploatacji pojazdów CNG, a nie aspekty ekologiczne metanu.

Od lewej: PAZ 320412, KAvZ 4270 oraz Liaz 529271fot. gazeo.plOd lewej: PAZ 320412, KAvZ 4270 oraz LiAZ 529271

Liderem wśród producentów pojazdów użytkowych w Rosji jest niezmiennie Grupa GAZ. W ofercie producenta można znaleźć praktycznie pełny przekrój pojazdów użytkowych, od lekkich samochodów dostawczych, poprzez średnie dystrybucyjne aż po autobusy. W 2005 roku Grupa GAZ jako pierwsza w Rosji rozpoczęła produkcję autobusów CNG wykorzystywanych w transporcie publicznym. Od tego czasu firma nabrała doświadczenia i powiększyła ofertę produktową pojazdów NGV. Podczas targów GasSuf w Moskwie Grupa GAZ pokazała swą metanową ofertę autobusów CNG. Wśród nich znalazł się niskopodłogowy autobus LiAZ 529271 przeznaczony do pracy na silnie obciążonych trasach miejskich. Autobus wyposażony został w silnik gazowy MAN, spełniający normę czystości spalin Euro 5. 9 stalowych butli gazowych (każda o pojemności geometrycznej 102 l) umieszczonych zostało na dachu pojazdu.

Kolejny autobusem NGV w ofercie Grupy GAZ jest miejski KAvZ 4270. Pojazd napędzany jest gazową wersją silnika Cummins (Euro 5). Sześć butli gazowych umieszczonych na dachu autobusu może zmieścić 665 litrów gazu – taka ilość pozwala na przejechanie 475 kilometrów. Najmniejszy w ofercie GAZ-a jest 60-osobowy PAZ 320412. Podobnie, jak KAvZ 4270, napędzany jest amerykańskim Cumminsem w wersji Euro 5. Stalowe zbiorniki gazowe o pojemności 422 litrów zamontowano pod podłogą autobusu.

 

Ładowanie video...


Do grupy autobusów zaliczyć także należy pokazany na stoisku grupy KamAZ specjalny 22-osobowy autobus NefAZ 4208-10-41 na bazie KamAZ-a 6x6. Autobus idealnie sprawdza się do przewozu pasażerów

KamAZ 6x6 CNG z popularną na Syberii zabudową pasażerską sprzedawany jest jako NefAZ 4208fot. gazeo.plKamAZ 6x6 CNG z popularną na Syberii zabudową pasażerską sprzedawany jest jako NefAZ 4208

w ekstremalnych warunkach, czyli np. na syberyjskich bezdrożach. Brak dróg i mostów sprawia, że tylko proste pojazdy o bardzo dobrych właściwościach terenowych są w stanie podołać trudnym zadaniom transportowym z dala od cywilizacji. Pojazd przeznaczony jest do pracy w temperaturze od -45 do 40 stopni Celsjusza. W układzie napędowym rosyjskiego „osinobusu” zastosowano gazowy silnik z turbodoładowniem KamAZ 820.60-260 (Euro 4) o mocy 260 KM. Pojazd oparty jest na podwoziu trzyosiowym w układzie napędowym 6x6. Instalacja gazowa wyposażona została w dziewięć stalowych, 80-litrowych butli zamontowanych pionowo za kabiną kierowcy oraz 7 zbiorników po 100 l każdy umieszczonych na podłużnicy (odpowiednio 4 sztuki z lewej strony i 3 sztuki z prawej strony). Łączna pojemność butli gazowych wynosi 1420 litrów.

Główne zalety tego pojazdu to przede wszystkim ponad 2,5-krotna oszczędność w kosztach paliwa oraz zmniejszenie emisji substancji toksycznych od 2 do 5 razy. Do tej pory KamAZ wypuścił na rynek już ponad 1000 sztuk tego modelu.

 

Ładowanie video...

 

Z docierających z Kremla sygnałów jasno wynika, że rodzime pojazdy NGV będą intensywnie promowane na rosyjskim rynku, co przełożyć się ma na powiększenie oferty NGV oraz obniżenie kosztów funkcjonowania transportu drogowego w tym wielkim kraju. Warto wspomnieć, że o tamtejszy rynek walczą praktycznie wszyscy producenci samochodów z całego świata. Polityka władz Federacji Rosyjskiej ma jednak sprawić, że pozycja lokalnych producentów pojazdów użytkowych pozostanie niezagrożona.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Ewa Litwińska
źródło: Grupa GAZ, KamAZ



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.