Zbiorniki kompozytowe CNG firmy Stako

Robert Markowski
źródło: Stako
Dodany: 02.10.2008

 

Słupskie Stako jest silną marką na światowym rynku zbiorników ciśnieniowych. Pomimo ustalonej pozycji największego europejskiego wytwórcy zbiorników LPG, firma nie ustaje w dążeniu do dalszego rozwoju. Właśnie wprowadza do swojej gamy kompozytowe butle na CNG.


 
 Zbiornik kompozytowy CNGStako Zbiornik kompozytowy CNG

Wchodząc na rynek zbiorników na sprężony gaz ziemny, Stako z miejsca stawia na nowoczesność. Uznano, że w dobie zmierzchu rozwiązań konwencjonalnych, wykorzystujących stal, lepiej będzie od razu zaproponować produkt oparty o nowszą technologię, która ma przed sobą znacznie jaśniejszą przyszłość. Zbiorniki kompozytowe z nawojem z włókna węglowego, wykonane z aluminium i tworzyw sztucznych, pozwalają zaoszczędzić ok. 50% masy przy niezmienionej objętości, co ma szczególne znaczenie w przypadku zastosowania CNG do napędu ciężkich pojazdów, np. autobusów.
Firma uzyskała już homologację na wysokociśnieniowe butle własnej konstrukcji, a ich produkcja rozpocznie się jeszcze w tym roku. Ponieważ swoje produkty dostarcza w dużej mierze do pierwszych, fabrycznych montaży bezpośrednio na liniach produkcyjnych, również w przypadku nowych zbiorników Stako będzie starać się nawiązać umowy z zakładami wytwarzającymi lub montującymi w Polsce autobusy z seryjnym napędem CNG. Oferta firmy jest szeroka i zindywidualizowana, a więc odbiorcy otrzymają produkt o parametrach dopasowanych dokładnie do swoich potrzeb.

Jak każda nowa technologia, również kompozyty używane do budowy zbiorników wysokociśnieniowych powodują wzrost kosztów w porównaniu z rozwiązaniami tradycyjnymi. Powoduje to pewne ograniczenia zastosowania ze względu na dłuższy okres amortyzacji, jednak są przypadki, w których użycie lekkich materiałów to wręcz konieczność. Korzyść płynąca z niższej masy rekompensuje bowiem z nawiązką wyższe nakłady, czego dobrym przykładem są miejskie autobusy. Doświadczenie pokazuje zresztą, że stopniowe upowszechnianie zawsze przekłada się na coraz tańszy produkt, a więc powstanie przystępnego cenowo zbiornika kompozytowego jest wyłącznie kwestią czasu.

fot. gazeo.pl

Firma Stako istnieje od 1967. roku, w branży autogazu jest aktywna od początku lat 90. XX w., kiedy wyprodukowała pierwsze zbiorniki. Dziś wytwarza 400 tys. zbiorników rocznie.


Good Przydatny artykuł (7)
Bad Mógłby być ciekawszy (2)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie