Solbusy LNG wyruszają na ulice Warszawy

Piotr Złoty
źródło: MZA Warszawa
Dodany: 27.01.2015

 
Do zajezdni Miejskich Zakładów Autobusowych na ulicy Ostrobramskiej dotarło pierwszych 10, z 35 zamówionych, autobusów przegubowych Solbus Solcity 18 LNG. Autobusy jeszcze w tym tygodniu rozpoczną pracę na stołecznych liniach.

 
REKLAMA

Solbusy zasilane LNG wyjadą na ulice stolicy w czwartek 29 stycznia 2015 r., zaraz po pokazie ich tankowania, w którym będą uczestniczyć przedstawiciele mediów i zaproszeni goście.

Warszawa to drugie miasto w Europie, po stolicy Mazur, Olsztynie, które będzie użytkowało autobusy zasilane LNG. W Olsztynie także eksploatowane są autobusy marki Solbus, w odmianie solo, czyli o długości nadwozia 12 m.

Solbus Solcity 18 LNG w barwach MZA Warszawafot. MZA WarszawaGazowe Solbusy Solcity 18 LNG otrzymały już numery taborowe i 29 stycznia 2014 r. wyjadą na ulice Warszawy

Innowacyjność zastosowania LNG jako sposobu magazynowania gazu ziemnego w pojeździe polega na znacznym zmniejszeniu jego objętości, około 600-krotnie w porównaniu do metanu pod ciśnieniem atmosferycznym. Dzięki temu pojazd taki ma znacznie większy zasięg w porównaniu np. do autobusu CNG, w którym gaz ziemny jest magazynowany w postaci sprężonej.

Dostarczone do MZA Warszawa Solbusy LNG spełniają normę emisji spalin zgodną z Euro 6 przy zachowaniu prostej budowy jednostki napędowej (zastosowano silniki Cummins).

Silniki gazowe nie wymagają dodatkowej obróbki spalin jak w przypadku siników Diesla, w których stosuje się filtry cząstek stałych czy układy SCR z dodatkowym medium jakim jest AdBlue (32,5% roztwór mocznika).

W silniku gazowym do uzyskania niskiej emisji szkodliwych składników spalin wystarcza tylko katalizator. A wszystko to przy około 35% niższych kosztach eksploatacji w porównaniu z autobusami napędzanymi silnikami Diesla.

Zasilane LNG Solbusy będą tankowane z mobilnej stacji, która już znajduje się na terenie zajezdni przy ulicy Ostrobramskiej w Warszawie, gdzie będą one obsługiwane.

W połowie 2014 r. planowane jest oddanie do użytku stacji LNG, która będzie największym tego typu obiektem w Europie, wyposażonym w 3 podwójne dystrybutory LNG oraz stanowisko do tankowania CNG. Stacja powstanie na terenie zajezdni na Ostrobramskiej.

Zakupione przez MZA Warszawa gazowe autobusy są częścią programu wymiany taboru, w ramach którego od 2007 r. kupiono już 900 autobusów za miliard złotych. Tegoroczne plany firmy przewidują, że na ulice stolicy wyjedzie jeszcze co najmniej 135 nowych autobusów, w tym jeszcze 25 gazowych Solbusów Solcity 18 LNG.


Good Przydatny artykuł (5)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy