Hybrydowe autobusy gazowe na Litwie

Piotr Złoty
źródło: ebus.lt, cng.auto.pl
Dodany: 26.03.2014

 
Zakup przez Hiszpanię od Polski i Litwy prawa do emisji dwutlenku węgla spowodował uruchomienie w obu krajach programów finansujących inwestycje związane z rozbudową komunikacji miejskiej. Pierwsze 2 autobusy w ramach takiego programu realizowanego na Litwie zostały dostarczone do Wilna.

 
Autobus Tempus CNG Hybrid firmy Castrosuafot. ebus.ltCastrosua Tempus CNG Hybrid to hiszpański autobus (zarówno nadwozie jak i silnik) o długości 11,3 metrów dysponujący zasięgiem około 300 km

Na naszym rynku program ten funkcjonuje pod nazwą GAZELA - Niskoemisyjny transport miejski i jest obsługiwany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

W ramach programu dofinansowania na Litwie, który funkcjonuje na podobnych zasadach jak nasza GAZELA (z tą różnicą, że finansowaniem oprócz gazowych autobusów hybrydowych objęto także „zwykłe” autobusy gazowe), rozpoczęły się już dostawy pierwszych pojazdów.

Autobus miejski Castrosua City Versus CNGfot. ebus.ltCastrosua City Versus CNG to autobus miejski budowany w oparciu o podzespoły Iveco (nadwozie i silnik) o długości blisko 12 m. Jest bliźniaczym autobusem Irisbusa Citelisa CNG, znanego z ulic Szawle i Kłajpedy

W efekcie na Litwę trafią 93 nowoczesne autobusy miejskie zasilane gazem ziemnym (w tym 10 hybrydowych), które będą eksploatowane w 9 przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej w całym kraju.

Najwięcej pojazdów gazowych otrzyma Wilno. Trafi tam 20 autobusów, 14 będzie obsługiwać komunikację miejską Kowna, 11 z nich zasili tabor miejski Kłajpedy, 8 trafi do miasta Szawle, kolejne 8 będzie pracować w Poniewieżu, po 7 w Mariampolu i Telsze, 5 w Wiłkomierzu, 3 w Elektrenach. Dwa autobusy hybrydowe trafią do Telsze.

Pierwsze 2 autobusy zostały niedawno dostarczone do Wilna. Były to: miejski autobus hybrydowy Castrosua Tempus CNG Hybrid oraz klasyczny, zasilany wyłącznie gazem ziemnym - Castrosua City Versus CNG.

Autobusy zostały dostarczone przez konsorcjum hiszpańskiego producenta – firmy Castrosua Carrocera SA, litewskiego oddziału Iveco oraz firmy działającej na tamtejszym rynku firmy Transmitto. Pojazdy przyjeżdżają na lawetach z Santiago de Compostela w północno-zachodniej Hiszpanii, gdzie znajduje się fabryka Carrocera Castrosua SA.

Polski odpowiednik litewskiego programu dofinansowania komunikacji miejskiej czyli program GAZELA będący wynikiem umowy Polski z Hiszpanią już niedługo także będzie rozstrzygnięty. Pełna lista polskich zakładów komunikacji miejskiej, które otrzymają środki na zakup hybrydowych autobusów CNG powinna być podana w ciągu najbliższych tygodni przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

.


Good Przydatny artykuł (2)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie