09.02.2015

Silniki Tedom z systemami Omnitek w Czechach

Amerykańska firma Omnitek Engineering poinformowała, że jej technologia zasilania silników gazem ziemnym została wykorzystana u naszych południowych sąsiadów, na rynku czeskim.
REKLAMA
Lokomotywa zasilane CNG z silnikami Tedom fot. OmnitekLokomotywa zasilane CNG z silnikami Tedom zasilanymi z wkorzystaniem amerykańskiej technologii Omnitek

Do zasilania gazowego, z wykorzystaniem systemów Omnitek, dostosowano 2 silniki firmy Tedom, powstałej ”na gruzach” czeskiego Liaza. Są to jednostki napędowe, które zastosowano w układzie napędowym lokomotywy spalinowej w ramach programu pilotażowego prowadzonego przez czeskie koleje.

Silniki są certyfikowane zgodnie z normą emisji spalin Euro 5, EEV i każdy z nich dysponuje mocą 260 kW.

Oprócz Omniteka, który jest dostawcą gazowych układów zasilania silników, w projekt są zaangażowane: działający w Czechach kolejowy instytut badawczy (Výzkumný Ústav Železniční), firma Vitkovice Machinery Group (VMG) oraz producent silników Tedom.

Pilotażowy projekt ma wykazać ekonomiczne, środowiskowe i praktyczne zastosowania CNG dla transportu kolejowego. Szacuje się, że oszczędność w kosztach kosztach eksploatacji w stosunku do oleju napędowego będzie wynosić około 40%.

Cieszymy się, że w programie wybrano zasilanie silników gazem ziemnym z wykorzystaniem dedykowanej technologii Omnitek, która w porównaniu do rozwiązań dual fuel oferuje lesze wskaźniki ekonomiczne i niższą emisję spalin.

Werner Funk, prezes i dyrektor generalny Omnitek Engineering

W lokomotywie zastosowano wiązkę zbiorników CNG o średnicy 360 mm, których łączna pojemność geometryczna wynosi 3430 l. Mieszczą one około 530 kg CNG, co zapewnia zasięg w granicach 510 km.

Lokomotywa kursuje 3 razy dziennie między czeskimi miastami Opawą i Hlučínem.

Lokomotywa operuje ze stacji kolejowej Opawa Wschód, w której sąsiedztwie mamy zamiar zbudować stację sprężania gazu ziemnego. Stacja będzie ogólnie dostępna, dzięki czemu będzie także tankować samochody.

Martin Žák, dyrektor handlowy Vitkovice Machinery Group


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Omnitek Engineering



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.