09.02.2015

Silniki Tedom z systemami Omnitek w Czechach

Amerykańska firma Omnitek Engineering poinformowała, że jej technologia zasilania silników gazem ziemnym została wykorzystana u naszych południowych sąsiadów, na rynku czeskim.
REKLAMA
Lokomotywa zasilane CNG z silnikami Tedom fot. OmnitekLokomotywa zasilane CNG z silnikami Tedom zasilanymi z wkorzystaniem amerykańskiej technologii Omnitek

Do zasilania gazowego, z wykorzystaniem systemów Omnitek, dostosowano 2 silniki firmy Tedom, powstałej ”na gruzach” czeskiego Liaza. Są to jednostki napędowe, które zastosowano w układzie napędowym lokomotywy spalinowej w ramach programu pilotażowego prowadzonego przez czeskie koleje.

Silniki są certyfikowane zgodnie z normą emisji spalin Euro 5, EEV i każdy z nich dysponuje mocą 260 kW.

Oprócz Omniteka, który jest dostawcą gazowych układów zasilania silników, w projekt są zaangażowane: działający w Czechach kolejowy instytut badawczy (Výzkumný Ústav Železniční), firma Vitkovice Machinery Group (VMG) oraz producent silników Tedom.

Pilotażowy projekt ma wykazać ekonomiczne, środowiskowe i praktyczne zastosowania CNG dla transportu kolejowego. Szacuje się, że oszczędność w kosztach kosztach eksploatacji w stosunku do oleju napędowego będzie wynosić około 40%.

Cieszymy się, że w programie wybrano zasilanie silników gazem ziemnym z wykorzystaniem dedykowanej technologii Omnitek, która w porównaniu do rozwiązań dual fuel oferuje lesze wskaźniki ekonomiczne i niższą emisję spalin.

Werner Funk, prezes i dyrektor generalny Omnitek Engineering

W lokomotywie zastosowano wiązkę zbiorników CNG o średnicy 360 mm, których łączna pojemność geometryczna wynosi 3430 l. Mieszczą one około 530 kg CNG, co zapewnia zasięg w granicach 510 km.

Lokomotywa kursuje 3 razy dziennie między czeskimi miastami Opawą i Hlučínem.

Lokomotywa operuje ze stacji kolejowej Opawa Wschód, w której sąsiedztwie mamy zamiar zbudować stację sprężania gazu ziemnego. Stacja będzie ogólnie dostępna, dzięki czemu będzie także tankować samochody.

Martin Žák, dyrektor handlowy Vitkovice Machinery Group




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Omnitek Engineering



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.