Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 7
fot. omniauto.it / Fiat Bravo z systemem Omegas Dual Fuel poprzednie następne
11.10.2012

Omegas Dual Fuel - nowe życie dla Diesla

Omegas Dual Fuel - nowe życie dla Diesla fot. Landi Renzo

Systemy dual fuel (jednoczesne zasilanie silnika Diesla olejem napędowym i gazem ziemnym) zyskują na popularności, także za sprawą różnego rodzaju działań wspierających. We Włoszech można uzyskać dopłatę do konwersji silnika wysokopręznego w wysokości 1300 euro.
REKLAMA
Bravo 1,9 JTD z gazowym układem zasilania Landi Renzo Omegas Dual Fuelfot. ecomobile.itFiat Bravo 1,9 JTD z systemem zasilania gazowego Landi Renzo Omegas Dual Fuel

Tam właśnie powstał system Omegas Dual Fuel firmy Landi Renzo, który w odróżnieniu instalacji gazodiesla oferowanych na naszym rynku wykorzystuje gaz ziemny. System sterowania instalacją działa w taki sposób, że metan może być podawany w różnych warunkach pracy silnika.

Nowy Omegas nie wymaga żadnych ingerencji w silnik i jego układ paliwowy, metan jest wtryskiwany w pobliże zaworów dolotowych każdego z cylindrów. Jego zapłon jest inicjowany od ulegającego samozapłonowi oleju napędowego, co jest istotą działania silnika Diesla.

Silnik wyposażony w instalację Landi Renzo Omegas Dual Fuel ogranicza koszty eksploatacji związane z paliwem. Dodatkowo zmniejsza się emitowany przez jednostkę napędową hałas, a paliwo spala się znacznie dokładniej, czego wynikiem jest znacznie zmniejszona emisja cząstek stałych.

System Omegas Dual Fuel w celu doboru odpowiedniej dawki paliwa gazowego może korzystać z parametrów dostępnych w magistrali CAN układu diagnostyki pokładowej OBD II.

Na razie dostępne są dwie kompletacje systemu Omegas Dual Fuel. Obie do silników Fiata 1,9 JTD (120 i 105 KM) stosowanych w Doblo (kod silnika 223B1000) i Bravo (192A8000).

Silnik 1,9 JTD zasilany gazem ziemnym (Landi Renzo Omegas Dual Fuel)fot. ecomobile.itKomora silnikowa Fiata Bravo z systemem zasilania gazowego Landi Renzo Omegas Dual Fuel

Według Landi Renzo konwertowany do zasilania gazowego samochód Fiat Bravo 1,9 JTD zużywa 3,48 l oleju napędowego i 2,53 m3 (1,9 kg) gazu ziemnego na każde 100 km, co oznacza, że udział gazu w zużyciu paliwa przez samochód wynosi około 40% (przy założeniu zużycia samego oleju napędowego na poziomie 5,8 l/100 km). Takie proporcje obu paliw są utrzymywane w zakresie pomiędzy 1200 a 3200 obr./min. Zarówno powyżej jak i poniżej tych wartości silnik jest zasilany wyłącznie olejem napędowym.

Zasięg samochodu Bravo zasilanego dwupaliwowo wynosi 1257 km, czyli w stosunku do wersji dieslowskiej zwiększa się o ponad 250 km. W samochodzie wykorzystuje się zbiornik CNG o pojemności wodnej 60 l, który może pomieścić blisko 20 m3 (15 kg) sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego.

Biorąc pod uwagę obowiązujące na polskim rynku ceny oleju napędowego i CNG koszt eksploatacji tego pojazdu na odcinku 100 km wynosi 27,73 zł, zatem oszczędność na każdych 100 km wynosi w naszych realiach 5,5 zł (przejechanie 100 km na samym oleju napędowym kosztuje 33,23 zł).

Jeszcze większe oszczędności uzyskuje się w emisji szkodliwych składników spalin. Emisja CO2 spada o około 15%, a cząstek stałych o 60%, czyli spaliny silnika Diesla, które oficjalnie zostały uznane za rakotwórcze (raport WHO) stają się bardziej przyjazne, co może w znacznym stopniu poprawić komfort życia w aglomeracjach miejskich.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Landi Renzo



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.