12.02.2009

Samand Soren - naturalnie mocny

Nowe technologie napędu zazwyczaj rozwijają się najprężniej w krajach, które stać na ich finansowanie i budowę odpowiedniej infrastruktury. Sprężony gaz ziemny wydaje się więc porozumieniem ponad podziałami, ponieważ jego zastosowanie staje się coraz powszechniejsze także w byłym trzecim świecie. Najświeższe wieści docierają do nas z Iranu.
REKLAMA
Samand Soren ELXpayvand.comSamand Soren ELX

Szefowie AMG, nadwornego tunera Mercedesa, zapowiedzieli ostatnio koniec „wojen na konie mechaniczne”. W ich mniemaniu, dalsza poprawa osiągów zależy od nowych rozwiązań technologicznych, a nie bezmyślnego prześcigania się w budowaniu coraz mocniejszych silników. Ten pogląd wydaje się jak na razie odosobniony - do „walki” o prymat w klasie samochodów napędzanych CNG stanęła właśnie irańska firma Iran Khodro, producent modelu Samand Soren.

Samochód jak samochód, nic szczególnego. Wygląda nawet dość nowocześnie, ale w jego trzewiach drzemią geny dalekiego przodka - Peugeota 405. Ważniejsze jednak, że irańscy inżynierowie sami zbudowali do niego metanowy silnik, ich zdaniem najmocniejszy na świecie. Turbodoładowana jednostka osiąga ponoć 150 KM, spełnia normę Euro IV i może bez najmniejszego uszczerbku dla parametrów pracować na wysokości 2000 m. n. p. m. I wszystko byłoby pięknie, gdyby nie fakt, że w motory o identycznej mocy wyposażono już wcześniej Opla Zafirę CNG Turbo i Volkswagena Passata TSI EcoFuel.

Samand Soren ELXpayvand.comSamand Soren ELX

Na pocieszenie dla producenta z Bliskiego Wschodu powiedzmy, że ze swoim Sorenem CNG i tak jest w absolutnej światowej I lidze. To godne odnotowania, bo przecież Iran nie jest potęgą motoryzacyjną i pod względem innowacyjności swoich samochodów jest pewnie niewiele lepszy niż Polska. Poza tym oni mają własną energię atomową, a my nie. Mają też władze, które wspierają gaz ziemny jako czyste paliwo samochodowe. Z drugiej strony, Teheran to jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast na planecie, więc nic dziwnego, że ekologii nie traktuje się tam jak kaprysu garstki aktywistów. Bierzmy przykład, bo sami nie należymy do czołowych „czyściochów”.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: payvand.com



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.