12.02.2009

Samand Soren - naturalnie mocny

Nowe technologie napędu zazwyczaj rozwijają się najprężniej w krajach, które stać na ich finansowanie i budowę odpowiedniej infrastruktury. Sprężony gaz ziemny wydaje się więc porozumieniem ponad podziałami, ponieważ jego zastosowanie staje się coraz powszechniejsze także w byłym trzecim świecie. Najświeższe wieści docierają do nas z Iranu.
REKLAMA
Samand Soren ELXpayvand.comSamand Soren ELX

Szefowie AMG, nadwornego tunera Mercedesa, zapowiedzieli ostatnio koniec „wojen na konie mechaniczne”. W ich mniemaniu, dalsza poprawa osiągów zależy od nowych rozwiązań technologicznych, a nie bezmyślnego prześcigania się w budowaniu coraz mocniejszych silników. Ten pogląd wydaje się jak na razie odosobniony - do „walki” o prymat w klasie samochodów napędzanych CNG stanęła właśnie irańska firma Iran Khodro, producent modelu Samand Soren.

Samochód jak samochód, nic szczególnego. Wygląda nawet dość nowocześnie, ale w jego trzewiach drzemią geny dalekiego przodka - Peugeota 405. Ważniejsze jednak, że irańscy inżynierowie sami zbudowali do niego metanowy silnik, ich zdaniem najmocniejszy na świecie. Turbodoładowana jednostka osiąga ponoć 150 KM, spełnia normę Euro IV i może bez najmniejszego uszczerbku dla parametrów pracować na wysokości 2000 m. n. p. m. I wszystko byłoby pięknie, gdyby nie fakt, że w motory o identycznej mocy wyposażono już wcześniej Opla Zafirę CNG Turbo i Volkswagena Passata TSI EcoFuel.

Samand Soren ELXpayvand.comSamand Soren ELX

Na pocieszenie dla producenta z Bliskiego Wschodu powiedzmy, że ze swoim Sorenem CNG i tak jest w absolutnej światowej I lidze. To godne odnotowania, bo przecież Iran nie jest potęgą motoryzacyjną i pod względem innowacyjności swoich samochodów jest pewnie niewiele lepszy niż Polska. Poza tym oni mają własną energię atomową, a my nie. Mają też władze, które wspierają gaz ziemny jako czyste paliwo samochodowe. Z drugiej strony, Teheran to jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast na planecie, więc nic dziwnego, że ekologii nie traktuje się tam jak kaprysu garstki aktywistów. Bierzmy przykład, bo sami nie należymy do czołowych „czyściochów”.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: payvand.com



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.