Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. Krzysztof Chorąży / Gazowa śmieciarka Scania w barwach MPO Warszawa poprzednie następne
10.05.2013

Pierwsze gazowe śmieciarki w MPO

Pierwsze gazowe śmieciarki w MPO fot. Krzysztof Chorąży

Zasilane sprężonym gazem ziemnym pojazdy do zbiórki odpadów stałych (śmieciarki) już pracują u użytkownika, którym jest MPO Warszawa. Są one dostarczane w ramach wygranego przez Scanię Polska przetargu.
REKLAMA

Samochody w liczbie 12 sztuk już pracują na ulicach Warszawy. Do wakacji 2013 r. liczba gazowych śmieciarek w MPO Warszawa zwiększy się o kolejne 5 pojazdów. Docelowo (w ramach tego przetargu) do stolicy będzie dostarczonych 27 śmieciarek zbudowanych na gazowych podwoziach Scania.

Szwedzkie pojazdy jako jedyne są dostarczane z kompozytowymi zbiornikami CNG, co było jednym z warunków jakie postawiono w ogłoszonym przez MPO przetargu. Zapis ten, podobnie jak inne dotyczące rozstawów osi i nacisków na nie stały się przyczyną wielu kontrowersji, włącznie z posądzeniem o „ustawienie” przetargu pod Scanię.

Bez wątpienia jednak kompozytowe zbiorniki CNG zastosowane w Scaniach przyczyniają się do zwiększenia możliwości przewozowych pojazdów.

Wspomniane zbiorniki kompozytowe w miejsce ciężkich grubościennych butli gazowych pozwolą na zwiększenie ładowności pojazdów, co, jak wyliczyliśmy, pozwoli oszczędzić nawet 210 zł na jeden kurs. Wymagany rozstaw osi pozwoli na lepsze manewrowanie pojazdem w wąskich uliczkach przy gęstej zabudowie, a automatyczny zasyp (wrzutnik) przyspieszy pracę, efektywność oraz poprawi warunki pracy ludzi.

Krzysztof Bałanda, członek zarządu MPO Warszawa

Najważniejsze jednak, że zakupione pojazdy mają niską emisję szkodliwych składników spalin przy całkowitym wyeliminowaniu cząstek stałych w emitowanych gazach. Jest to jedna z najważniejszych zalet napędu za pomocą gazu ziemnego, którą powinno się wykorzystywać we wszystkich pojazdach wyposażonych w duże silniki Diesla eksploatowanych w miastach.

Kolejną zaletą napędu gazowego jest znacznie niższa emisja hałasu, dzięki czemu pojazdy zasilane CNG stają się mniej uciążliwe dla mieszkańców osiedli, na których są używane.

Na razie MPO korzysta ze stacji sprężania gazu ziemnego przy ulicy Prądzyńskiego, choć w przyszłości, w miarę zwiększania liczebności zasilanego gazem taboru nie jest wykluczona inwestycja we własną infrastrukturę do tankowania samochodów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: MPO Warszawa, Onet



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.