20.10.2011

Miejski MAN z gazodieslem?

Firma MAN zaprezentowała w Rio de Janeiro nowy, wprowadzony do produkcji autobus miejski napędzany silnikiem, w którym zastosowano układ jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem ziemnym. Prezentacja jest wynikiem prowadzonych od dłuższego czasu prac.

REKLAMA

Już pod koniec maja 2011 r. ukazała się informacja o zaprezentowaniu prototypu takiego pojazdu. W prezentacji wzięli udział przedstawiciele władz Rio de Janeiro i rządu Brazylii oraz firm zaangażowanych w projekt (MAN Latin America i Robert Bosch Latin America) oraz odpowiedzialnych za dostawy paliwa gazowego (Gas Natural Fenosa). Według przedstawicieli MAN jest to pierwszy w Brazylii pojazd OEM z zasilaniem dual fuel.

Volksbus - tak nazywane są pojazdy użytkowe produkowane przez VW Truck & Bus z siedzibą w brazylijskim Resende. Spółka ta została przejęta przez MAN w 2009 r. Ten model autobusu został wyposażony w silnik zasilany jednocześnie olejem napędowym i gazem ziemnymnaciontransporte.comVolksbus - tak nazywane są pojazdy użytkowe produkowane przez VW Truck & Bus z siedzibą w brazylijskim Resende. Spółka ta została przejęta przez MAN w 2009 r. Ten model autobusu został wyposażony w silnik zasilany jednocześnie olejem napędowym i gazem ziemnym

Pojazd wyposażono w silnik MAN, spełniający wymagania Euro5 zbudowany w 6-cylindrowym układzie cylindrowym, zamontowany z tyłu, wykorzystujący tzw. technologię VNG + Diesel (VNG - Vehicular Natural Gas). Pozwala ona na zastąpienie do 90% oleju napędowego gazem ziemnym (10-procentowa dawka oleju napędowego służy jedynie do zainicjowania samozapłonu). Pojazd został opracowany przez MAN Latin America i Robert Bosch Latin America, który wyprodukował elektronicznie sterowany układ zasilania. Przypomnijmy, że podobny układ o handlowym oznaczeniu DG Flex (do silników starszej generacji) Bosch oferował już w Ameryce Południowej.

Autobus przechodzi obecnie cykl testów, będzie obsługiwał stałą linię miejskich zakładów komunikacji Setrans w Rio de Janeiro. Prowadzone badania pozwolą na zmierzenie wszystkich istotnych parametrów eksploatacyjnych (efektywność energetyczna i możliwości w zakresie zastąpienia oleju napędowego gazem), dzięki czemu będzie można określić opłacalność projektu.

Zastosowana technologia zasilania pozwala w znacznym stopniu zredukować zawartość cząstek stałych w spalinach (o 80%) i dwutlenku węgla (o 20%) w stosunku do silników zasilanych wyłącznie olejem napędowym.

Autobus powstał w ramach programu zrównoważonego transportu Rio, który ma zapewnić podniesienie efektywności i obniżenie uciążliwości komunikacji miejskiej dla środowiska i wpisuje się w zmiany wymagań emisyjnych dla samochodów, które mają być wprowadzone od początku 2012 r. Działania te są podejmowane w związku z organizacją w Brazylii Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2014 r. i Olimpiady w roku 2016.

Dostawy paliwa gazowego w fazie testów autobusów zapewnia firma Gas Natural Fenosa, która jest również zainteresowana zainwestowaniem w infrastrukturę do tankowania autobusów gazem.

Powyższy przykład pokazuje jak w obliczu zbliżających się ważnych wydarzeń powinna wyglądać współpraca pomiędzy sektorem prywatnym i publicznym. Bierzmy przykład z Brazylii, bo tam impreza piłkarska jest zaplanowana na 2014 r., u nas ma się odbyć za niecały rok.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: MAN



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.