Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. Lancia / Logo gamy pojazdów Ecochic firmy Lancia poprzednie następne
28.01.2013

(Meta)nowa Lancia Ypsilon

(Meta)nowa Lancia Ypsilon fot. Lancia

Od połowy grudnia 2012 r. we Włoszech dostępna jest zasilana gazem ziemnym Lancia Ypsilon. Z samochodem można było lepiej się zapoznać w czasie dni otartych we włoskich salonach, które odbyły się 19 i 20 stycznia 2013 r.
REKLAMA
Lancia Ypsilonfot. LanciaGazowe Ypsilony przyczyniają się do znacznego zwiększenia sprzedaży tego modelu

Napędzana gazem ziemnym Lancia Ypsilon uzupełnia gamę Ecochic, która dotychczas obejmowała tylko modele zasilane LPG (Musa, Delta oraz Ypsilon).

Samochód jest dwupaliwowy. Zastosowano w nim silnik TwinAir, który (z wykorzystaniem gazu i benzyny) zapewnia zasięg około 1300 km w cyklu pozamiejskim. Zużycie gazu  wynosi 3,1 kg/100 km (w cyklu mieszanym), co powoduje emisję dwutlenku węgla w ilości 86 g/km.

Dzięki spalaniu w silniku TwinAir najprostszego z węglowodorów jakim jest metan eliminuje się emisję cząstek stałych (największą bolączkę silników Diesla). W porównaniu z silnikami benzynowymi silniki zasilane CNG charakteryzuje niższa o około 75% emisja niespalonych węglowodorów, o 50% tlenków azotu i o 23% CO2.

W porównaniu z zasilanym wyłącznie benzyną silnikiem TwinAir w gazowej odmianie zastosowano inny kolektor dolotowy, w którym zalazły się dodatkowe wtryskiwacze gazu ziemnego. Nad pracą gazowego układu zasilania czuwa oczywiście sterownik elektroniczny. W głowicy silnika zastosowano gniazda o odmiennej geometrii, wykonane z materiału o wyższej trwałości, odpornego na długotrwałe oddziaływanie wyższej temperatury przy braku efektu chłodzenia paliwem w stanie ciekłym, co ma miejsce w silnikach benzynowych.

Warto wiedzieć

Dane za 10 miesięcy 2012 r. mówią o 43 % wzroście (w porównaniu z analogicznym okresem roku 2011) nowo rejestrowanych we Włoszech samochodów zasilanych CNG, pomimo 20 procentowego spadku sprzedaży pojazdów w tym kraju.

Zbiorniki metanu o łącznej objętości 72 l, mieszczące 12 kg tego paliwa, umieszczono w przestrzeni podwozia, nie ograniczając w ten sposób funkcjonalności wnętrza ani przestrzeni ładunkowej, która jest praktycznie taka sama jak w wersji benzynowej i ma objętość 202 litrów. Zbiornik benzyny jest taki sam jak w wersji wyłącznie benzynowej i ma objętość 40 l.

Metanowa Lancia Ypsilon Ecochic TwinAir jest kolejną wersją tego popularnego modelu, który od swej premiery znalazł już około 60 tys. nabywców. W 2012 r. Ypsilon był jednym z najlepiej sprzedających się w swej klasie modeli do czego wydatnie przyczyniła się wersja Ecochic LPG z silnikiem 1,2 Fire EVOII o mocy 69 KM, która stanowiła 50% całkowitej sprzedaży Lancii Ypsilon.

Zasilana gazem ziemnym Lancia Ypsilon jest dostępna w dwóch wersjach wyposażenia (Silver i Gold,). Wersja Platinum nie przewiduje zasilania metanem. Samochód jest dostępny w 17 różnych kolorach nadwozia, w tym 5 w dwóch odcieniach (inny kolor dachu), z trzema rodzajami wnętrza oraz trzema rodzajami aluminiowych obręczy kół (15 i 16”).

Gazowe silniki Ecochic (LPG i CNG) mogą współpracować z ręczną i zautomatyzowaną skrzynią biegów.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Lancia



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.