22.05.2014

Ford Mustang CNG - zrzutka na gaz

Crowdfunding to sposób finansowania różnych przedsięwzięć polegający na zbieraniu datków od osób zainteresowanych produktami lub usługami, które mają w efekcie powstać. Można tak zbierać pieniądze na nagranie płyty albo... konwersję Forda Mustanga na napęd CNG!
REKLAMA
Ford Mustang CNG zmodyfikowany przez firmę Performance CNGfot. Performance CNGPomysł ciekawy, ale widocznie nie na tyle, żeby ludzie chcieli go wspierać. Przy okazji ciekawostka: auto ma pod maską polski sterownik Zenit marki Auto-Gaz Centrum!

Zacznijmy od tego, że – niezależnie od rodzaju użytego paliwa – to nie ma być zwykły Mustang. Firma Performance CNG, która stoi za całą „kwestą”, zamierza powołać do życia napędzanego sprężonym gazem ziemnym muscle cara o mocy 470 KM. Czy to jest jeszcze ekologia? W kategoriach aut o takiej mocy na pewno, choć „zieloni” niewątpliwie mieliby swoje zastrzeżenia. Chętni do sponsorowania budowy auta powinni wykazać się hojnością lub zachęcić duże liczby znajomych do współudziału, bowiem celem przedsięwzięcia jest zebranie niebagatelnej kwoty 55 tys. dolarów.

Samochód stanowiący bazę całej operacji to Mustang coupé rocznik 2003, który już jeździ na CNG i w 2013 r. został – dla nadania sprawie rozgłosu – zaprezentowany szerszej publiczności. Teraz celem jest przeobrażenie auta dla nastolatków w potwora do straszenia dorosłych mężczyzn. Osiągami, bo nie kosztami utrzymania czy emisją – te są o, odpowiednio, 40 i 30% niższe dzięki zastosowaniu CNG w miejsce benzyny. A poza tym, co dla Amerykanów i ich poczucia patriotyzmu nie pozostaje bez znaczenia, metanowy Mustang tworzy miejsca pracy! Jak? Ano tak, że jest napędzany paliwem krajowej produkcji, bez konieczności importowania ropy naftowej z zagranicy.

Daryl Patrishkoff, pomysłodawca i koordynator całego projektu, zakłada, że ponad połowa z docelowej kwoty (dokładnie 30 tys. dolarów) zostanie przeznaczona na uzyskanie homologacji EPA (Agencji Ochrony Środowiska) w zakresie emisji spalin, zużycia paliwa i mocy silnika. Reszta ma być wydana na wyczynowe części (15 tys.) i wynajęcie hamowni na potrzeby prób i pomiarów (10 tys.). Życzymy powodzenia, ale na razie czarno to widać, bo w momencie pisania niniejszego tekstu, na 7 dni przed zakończeniem „zrzutki”, Patrishkoff zebrał... 150 dolarów. To znaczy, że przekonał do swojego pomysłu dwie osoby, które wpłaciły, odpowiednio, 50 i 100 dolarów.

Problem być może w tym, że nie bardzo wiadomo, co się zyskuje w zamian za pomoc w finansowaniu Mustanga. Zazwyczaj udziały są wymieniane na egzemplarze gotowego produktu lub wersję premium sponsorowanej usługi, a tu dostaje się chyba tylko satysfakcję z udziału w tworzeniu czegoś, co nawet nie bardzo ma szansę zmienić świat. Ot, szybki samochód do zabawy i zadawania szyku, tyle że napędzany CNG... Niemniej życzymy powodzenia!


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Performance CNG



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.