II Forum CNG - przykład godny naśladowania

Piotr Złoty
źródło: Iveco, Trailer Magazine, PKM Gdynia, MAN, informacja własna
Dodany: 29.12.2009

 

 
ieg 108000 km, czyli 360 km dziennie, 25 dni roboczych w miesiącu), okazuje się, że możemy zaoszczędzić blisko 26 tys. zł na jednym pojeździe. Przy 5 samochodach kwota ta wynosi blisko 130 tys. zł, co stanowi mniej więcej równowartość podwozia Daily w cenie katalogowej.
 
Autobusy miejskie MAN Lion's City z napędem CNGMANAutobusy miejskie MAN Lion's City z napędem CNG

Równie pozytywne doświadczenia w eksploatacji pojazdów zasilanych CNG ma przewoźnik miejski PKM Gdynia. Firma używa już 10 autobusów MAN Lion’s City G (18-metrowe, przegubowe), wykorzystujących silniki zasilane CNG. Są to nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej, które produkuje zakład w Sadach koło Poznania. W ich układzie napędowym wykorzystuje się turbodoładowane, wyposażone w chłodzenie powietrza doładowującego silniki MAN E2876 o pojemności skokowej 12,8 dm3. Przy stopniu sprężania 12 osiągają one moc 228 kW (310 KM) przy 2000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 1250 Nm w zakresie 1000-1700 obr./min. Zapewniają one odpowiednią dynamikę, niezbędną do sprawnego poruszania się w ruchu ulicznym. Silnik pracuje na mieszance stechiometrycznej lub ubogiej w zależności od obciążenia i warunków. Za tworzenie mieszanki odpowiedzialny jest układ Bosch Motronic ME7-GAS1 (popularnie zwany „jeżem”), który podaje gaz centralnie do kolektora dolotowego za pomocą 12 wtryskiwaczy umieszczonych obwodowo.

Koszty paliwa 10 przegubowych autobusów zasilanych CNG w porównaniu z 10 podobnymi pojazdami zasilanymi olejem napędowymPKM GdyniaKoszty paliwa 10 przegubowych autobusów zasilanych CNG w porównaniu z 10 podobnymi pojazdami zasilanymi olejem napędowym

Eksploatacyjne zużycie gazu tych autobusów kształtuje się na poziomie 56-61 m3/100 km.

Po odebraniu pierwszych 5 autobusów dostarczonych we wrześniu 2007 r., już w listopadzie zanotowano prawie 91 tys. zł oszczędności w porównaniu do autobusów zasilanych olejem napędowym. W prezentacji przedstawionej na Forum skalkulowano koszty paliwa w czasie rocznej eksploatacji 10 autobusów gazowych i porównano je z kosztami oleju napędowego zużytego do zasilania 10 porównywalnych pojazdów z silnikami Diesla. Okazuje się, że roczne oszczędności na samym paliwie wynoszą prawie 604 tys. zł (koszty zakupu ON to ponad 2,27 mln zł, CNG - niecałe 1,67 mln zł). Kwota ta stanowi około 1/3 ceny zakupu nowego, przegubowego autobusu gazowego. Autobusy spełniają wymagania nieobowiązującej normy EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle).

Autobus MAN Lion's City G przed Urzędem Miasta GdyniMANAutobus MAN Lion's City G przed Urzędem Miasta Gdyni

Standard wymusza niezwykle niski poziom emisji cząstek stałych. Dzięki temu pojazdy spełniające wymagania EEV korzystają w wielu krajach np. z największych zniżek przy wjeździe do stref niskiej emisji w miastach. Wprowadzając takie pojazdy, Gdynia staje się jednym z najbardziej proekologicznych miast w Polsce pod kątem ograniczania emisji spalin komunikacji miejskiej. Jest to jedno z trzech miast w Polsce, gdzie eksploatowane są trolejbusy.

Tablica wskaźników MAN Lion's Citygazeo.plTablica wskaźników MAN Lion's City

W tym roku planowane są kolejne zakupy pojazdów gazowych. Przewiduje się 5 nowych autobusów zasilanych CNG, najprawdopodobniej również przegubowców, najbardziej potrzebnych w godzinach szczytu. W najbliższym czasie będzie również otwarta stacja sprężania gazu ziemnego na terenie zajezdni autobusowej PKM, która znacznie ułatwi tankowanie autobusów. Zimowa aura trochę pokrzyżowała plany jej uruchomienia. Autobusy PKM są obecnie tankowane na oddalonej o 12 km stacji na ulicy Hutniczej. Otwarcie nowego obiektu spowoduje, że Gdynia będzie jednym z dwóch miast w Polsce (obok Krakowa) z działającymi dwiema stacjami sprężania gazu ziemnego.

Forum było okazją do wymiany doświadczeń obecnych i potencjalnych użytkowników pojazdów CNG i pokazało, że inwestycja w ten rodzaj napędu może być opłacalna, co jest oczywiście najważniejsze dla przedsiębiorców, a uzyskany efekt w postaci zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin, najważniejszy w centrach miast, przyczynia się do poprawy warunków życia ich mieszkańców. Organizacja tej cyklicznej imprezy, popularyzującej gazowe zasilanie pojazdów użytkowych, będzie kontynuowana. Potwierdzają to przedstawiciele Europolu, firmy odnotowującej już pierwsze sukcesy w sprzedaży użytkowych pojazdów zasilanych CNG, co jest m. in. zasługą organizacji tej właśnie imprezy.


Good Przydatny artykuł (0)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)








Partnerzy
Ustawienia plików cookie