Dzięki tej wyjątkowej technologii udaje się nam połączyć zalety gazu jako paliwa z wysoką sprawnością, typową dla silników wysokoprężnych, która jest o około 30-40 procent większa od sprawności silników o zapłonie iskrowym. Rezultatem jest znacznie mniejsze zużycie energii przez samochód ciężarowy w porównaniu do pojazdów z konwencjonalnymi silnikami gazowymi.
Lars Martensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks
W sierpniu 2007 r. Volvo Trucks zaprezentowało aż siedem w pełni funkcjonalnych demonstracyjnych samochodów ciężarowych, z których każdy był wyposażony w silnik zasilany innym rodzajem biopaliwa. Obecnie, po przeprowadzeniu szczegółowych analiz, firma koncentruje się na dwóch paliwach odnawialnych: DME (przeczytaj w artykule Volvo testuje Bio-DME) i mieszance metanu z olejem napędowym.
Zastosowanie metanu w transporcie długodystansowym okazało się trudne. Samochody ciężarowe napędzane silnikiem o zapłonie iskrowym zazwyczaj miały ograniczony zasięg (około 150-200 km). Volvo Trucks rozwiązuje ten problem stosując mieszankę metanu i oleju napędowego do zasilania silnika wysokoprężnego. Powoduje to zwiększenie zasięgu eksploatacyjnego pojazdu o ponad 50 procent. W praktyce zasięg wzrasta dwukrotnie, ponieważ w zbiornikach znajduje się gaz skroplony, co zapewnia większą gęstość energii. Ponadto, silnik wysokoprężny ma przewagę nad silnikiem o zapłonie iskrowym pod względem właściwości jezdnych.
Metan jest zdecydowanie najłatwiej dostępnym paliwem będącym alternatywą dla oleju napędowego. Zasoby gazu ziemnego są większe niż ropy naftowej. Przede wszystkim jednak w wielu krajach dynamicznie rozwija się produkcja neutralnego dla środowiska biogazu, co rozwiązuje najbardziej naglący problem, jakim jest redukcja CO2
Lars Martensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks
Jak działa gazowy silnik Volvo Trucks
Rozwiązanie bazuje na sprawdzonych, niezawodnych silnikach wysokoprężnych Volvo, spełniających normę emisji spalin Euro 5. Dostosowanie jednostki napędowej do spalania gazu polega na zamontowaniu w pojeździe zbiorników na wydajny objętościowo LNG/LBG (skroplony metan lub biogaz) lub CNG/CBG (sprężony metan lub biogaz). Poza tym, jednostkę napędową wyposaża się w dodatkowy, odrębny układ zasilania z wtryskiwaczami gazu umieszczonymi w kolektorze dolotowym.
Czynnikiem zapalającym mieszankę metanowo-powietrzną jest płomień powstający wskutek samozapłonu niewielkiej dawki oleju napędowego wtryskiwanego do komory spalania. Taki mechanizm spalania umożliwia wyeliminowanie świecy zapłonowej i pozwala na pełne wykorzystanie sprawności silnika wysokoprężnego. W rezultacie właściwości jezdne są identyczne, jak w przypadku pojazdu napędzanego konwencjonalnym silnikiem zasilanym olejem napędowym.
Procesory na bieżąco przeliczają wymagany stosunek obydwu paliw, zależnie od aktualnych działań kierowcy. Optymalny (najwyższy) udział gazu ma miejsce podczas płynnej jazdy w warunkach ustalonych
Lars Martensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks
Jeżeli gaz się wyczerpie, silnik może kontynuować pracę spalając tylko olej napędowy. Jest to charakterystyczna cecha technologii Volvo, dzięki której opracowany system spalania staje się realną alternatywą dla wielu klientów, nawet na obszarach o słabo rozwiniętej sieci punktów dystrybucji gazu.
Optymalizacja technologii podczas testów eksploatacyjnych
Wymagana ilość oleju napędowego zmienia się zależnie od zmian warunków pracy silnika, lecz celem Volvo Trucks jest ograniczenie zużycia tego paliwa do minimum.
Liczymy, że po udoskonaleniu i przetestowaniu tej technologii udział metanu wzrośnie nawet do 80 procent. W 2010 r. rozpoczniemy testy eksploatacyjne z mieszanką paliw o 70-procentowej zawartości metanu. Resztę stanowić będzie tzw. bio-mix diesel, tzn. kopalny olej napędowy zmieszany z olejem napędowym wyprodukowanym z surowców odnawialnych.
Mats Franzen, dyrektor działu Engine Strategy and Planning w Volvo Trucks
Biorąc pod uwagę cały cykl, od wyprodukowania paliwa do jego spalenia w silniku, nowa technologia może w dłuższej perspektywie zapewnić do 80 procent niższą emisję dwutlenku węgla, w porównaniu do konwencjonalnego silnika wysokoprężnego, o ile stosowany będzie biogaz w połączeniu z biodieslem.
Duże zainteresowanie rynku
Istnieją dwa główne czynniki stymulujące coraz większe zainteresowanie rynku samochodami ciężarowymi z silnikami gazowymi. Jednym z tych czynników są niższe koszty. Na wielu rynkach metan jest obecnie stosunkowo tanim paliwem. Na przykład, już teraz Volvo Trucks oferuje opłacalne rozwiązanie, pozwalające na tankowanie pojazdów realizujących przewozy długodystansowe w jednej i tej samej, macierzystej stacji paliwowej.
Drugi czynnik wynika wprost z rygorystycznych przepisów środowiskowych obowiązujących w wielu miastach, mających decydujący wpływ na decyzje dotyczące zakupów, zwłaszcza w przedsiębiorstwach komunalnych. Volvo Trucks prowadzi z wieloma firmami paliwowymi dialog, którego przedmiotem jest budowa stacji paliwowych z uwzględnieniem tempa wzrostu liczby pojazdów na drogach. Działanie to ma na celu przygotowanie gruntu do powszechnego wprowadzenia nowych paliw na rynek. W celu zoptymalizowania i udoskonalenia technologii, Volvo Trucks współpracuje również z firmami naukowo-badawczymi Clean Air Power, Hardstaff Group i Westport.
Metan + olej napędowy (najważniejsze zalety technologii Volvo Trucks):