Silniki EvoTech zostały zaprojektowane z przeznaczeniem do lekkich samochodów dostawczych produkowanych przez GAZ Group. Ich produkcja seryjna rozpoczęła się w 2014 r.
EvoTech to wspólny projekt Uljanowskiej Fabryki Silników, GAZ Group i koreańskiej firmy Tenergy, która współpracuje z wieloma fabrykami samochodów, m.in. BMW, Volkswagenem i Toyotą.
W porównaniu z poprzednią generacją silników jednostka napędowa EvoTech wyróżnia się zmniejszoną pojemnością skokową (2,7 zamiast 2,9 l).
Nowo opracowane są praktycznie wszystkie najważniejsze części silnika: tłoki, wał rozrządu zapewniający inne czasy otwarcia zaworów oraz cały mechanizm rozrządu, komory spalania w głowicy oraz kadłub silnika. Pomiędzy kadłubem i głowicą zastosowano także nową uszczelkę.
Istotne zmiany zaszły w układzie elektrycznym silnika, układzie chłodzenia i zasilania oraz zapłonowym i smarowania. Z poprzedniej generacji zachowano wał korbowy i korbowody.
Silnik EvoTech ma 4-cylindrowy układ konstrukcyjny z 2 zaworami w każdym cylindrze. Charakteryzuje się wysoką wartością momentu, który jest uzyskiwany przy niskich prędkościach obrotowych. Dzięki temu jednostka napędowa jest bardzo elastyczna.
Jest to zasługa m.in. wspomnianego wcześniej wałka krzywkowego z zupełnie innymi fazami rozrządu. Zapewnił on także zachowanie podobnej w stosunku do poprzednika mocy pomimo niewielkiego zmniejszenia pojemności skokowej.
Silnik EvoTech ma pojemność skokową 2,69 l i uzyskuje moc 106,8 KM przy 4000 obr/min., a maksymalny moment obrotowy ma wartość 220,5 Nm i jest dostępny przy 2350 obr/min.
Zwiększono za to stopień sprężania z 9,2 do 10 i poprawiono napełnianie cylindrów (silnik lepiej „oddycha” we wszystkich zakresach pracy).
Powszechne zastosowanie elementów z tworzyw sztucznych pozwoliło także zmniejszyć masę silnika i przy okazji zapewnić dobre właściwości wibroakustyczne.
Zmniejszenie emisji hałasu osiągnięto także poprzez zmniejszenie średnicy cylindra ze 100 mm do 96,5 mm oraz zmianę kształtu komór spalania.
Poprawiło to także proces spalania. Jego usprawnieniu służą także zoptymalizowane długości i przekrojów poprzecznych kanałów dolotowych i wylotowych.
Silnik wykorzystuje podzespoły wiodących międzynarodowych dostawców. Z importu pochodzą tłoki, świece zapłonowe, większość węży i mas uszczelniających oraz miska olejowa. Elementy te dostarcza koreańska firma LG. Sterownik silnika pochodzi z firmy Bosch. Niemiecki producent dostarcza także czujniki fazy silnika, temperatury cieczy chłodzącej i spalania stukowego). Popychacze hydrauliczne pochodzą z amerykańskiej firma Eaton Corporation. Blok przepustnicy i wtryskiwacze dostarcza Delphi.
EvoTech ma zwiększone przekroje kanałów płaszcza wodnego, co pozwoliło zmniejszyć ryzyko przegrzania jednostki napędowej.
Dostarczane przez LG tłoki i pierścienie tłokowe są lżejsze, bardziej precyzyjne i nowoczesne, dzięki czemu zużycie oleju zostało ograniczone do minimum.
Wersja zasilana gazem ziemnym - EvoTech Turbo CNG otrzymała turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego. Dzięki temu zwiększyły się parametry silnika, w szczególności, maksymalny moment obrotowy, którego wartość wzrosła do 255 Nm i jest dostępna praktycznie już od 1000 obr./min. (do 2500 obr./min.).
Gwarancja na silnik jest udzielana na 3 lata lub 150 tys. km.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.