Firma MAN zaprezentowała w Rio de Janeiro nowy, wprowadzony do produkcji autobus miejski napędzany silnikiem, w którym zastosowano układ jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem ziemnym. Prezentacja jest wynikiem prowadzonych od dłuższego czasu prac.
Już pod koniec maja 2011 r. ukazała się informacja o zaprezentowaniu prototypu takiego pojazdu. W prezentacji wzięli udział przedstawiciele władz Rio de Janeiro i rządu Brazylii oraz firm zaangażowanych w projekt (MAN Latin America i Robert Bosch Latin America) oraz odpowiedzialnych za dostawy paliwa gazowego (Gas Natural Fenosa). Według przedstawicieli MAN jest to pierwszy w Brazylii pojazd OEM z zasilaniem dual fuel.
Pojazd wyposażono w silnik MAN, spełniający wymagania Euro5 zbudowany w 6-cylindrowym układzie cylindrowym, zamontowany z tyłu, wykorzystujący tzw. technologię VNG + Diesel (VNG - Vehicular Natural Gas). Pozwala ona na zastąpienie do 90% oleju napędowego gazem ziemnym (10-procentowa dawka oleju napędowego służy jedynie do zainicjowania samozapłonu). Pojazd został opracowany przez MAN Latin America i Robert Bosch Latin America, który wyprodukował elektronicznie sterowany układ zasilania. Przypomnijmy, że podobny układ o handlowym oznaczeniu DG Flex (do silników starszej generacji) Bosch oferował już w Ameryce Południowej.
Autobus przechodzi obecnie cykl testów, będzie obsługiwał stałą linię miejskich zakładów komunikacji Setrans w Rio de Janeiro. Prowadzone badania pozwolą na zmierzenie wszystkich istotnych parametrów eksploatacyjnych (efektywność energetyczna i możliwości w zakresie zastąpienia oleju napędowego gazem), dzięki czemu będzie można określić opłacalność projektu.
Zastosowana technologia zasilania pozwala w znacznym stopniu zredukować zawartość cząstek stałych w spalinach (o 80%) i dwutlenku węgla (o 20%) w stosunku do silników zasilanych wyłącznie olejem napędowym.
Autobus powstał w ramach programu zrównoważonego transportu Rio, który ma zapewnić podniesienie efektywności i obniżenie uciążliwości komunikacji miejskiej dla środowiska i wpisuje się w zmiany wymagań emisyjnych dla samochodów, które mają być wprowadzone od początku 2012 r. Działania te są podejmowane w związku z organizacją w Brazylii Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2014 r. i Olimpiady w roku 2016.
Dostawy paliwa gazowego w fazie testów autobusów zapewnia firma Gas Natural Fenosa, która jest również zainteresowana zainwestowaniem w infrastrukturę do tankowania autobusów gazem.
Powyższy przykład pokazuje jak w obliczu zbliżających się ważnych wydarzeń powinna wyglądać współpraca pomiędzy sektorem prywatnym i publicznym. Bierzmy przykład z Brazylii, bo tam impreza piłkarska jest zaplanowana na 2014 r., u nas ma się odbyć za niecały rok.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.