Pierwsza prezentacja technologii zasilania LNG firmy Tata w samochodzie ciężarowym Tata Prima miała miejsce w 2014 r. na wystawie Auto Expo.
W porównaniu do autobusów napędzanych paliwami konwencjonalnymi zasilany LNG autobus Tata LPO1613 jest lżejszy, a co za tym idzie może przewieźć większą liczbę pasażerów.
Zasilanie gazowe nie tylko zmniejsza obciążenie środowiska naturalnego (niższa emisja spalin gazowej jednostki napędowej). W przypadku LNG czyli gazu ziemnego w postaci skroplonej zwiększa się wydajność paliwa, które ze względu na wysoką gęstość energetyczną LNG pozwala pokonać dłuższy dystans.
Według przedstawicieli producenta autobus Tata LPO1613 w wersji LNG może na jednym tankowaniu pokonać dystans ponad 700 km. Pojazd zasilany gazem jest także dużo cichszy z uwagi na charakterystykę pracy silnika o zapłonie iskrowym w porównaniu z jednostką napędową o zapłonie samoczynnym (Diesla), co przekłada się na wyższy komfort podróżowania.
Rząd Indii planuje zwiększać udział gazu ziemnego w segmencie energetyki, produkcji chemicznej (nawozy sztuczne) i właśnie motoryzacji.
Stan Kerala będzie pierwszym, w którym wprowadzono napęd LNG, choć autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym firmy Tata Motors są używane już w różnych rejonach Indii.
Nie bez znaczenia jest także niższa cena LNG w porównaniu z olejem napędowym, która pozwala podnosić efektywność przewoźników użytkujących gaz ziemny jako paliwo silnikowe.
Wysoka wartość energetyczna i ciekły stan skupienia powodują, że LNG może być przechowywany w mniejszych zbiornikach, których wymiary są zbliżone tych stosowanych do oleju napędowego.
LNG jest także paliwem charakteryzującym się znacznie mniejszą emisję spalin. Emisja gazów odpowiadających za efekt cieplarniany jest o 30% niższa niż w przypadku konwencjonalnych paliw ciekłych. System zasilania silnika wykorzystujący LNG pracuje przy znacznie niższym ciśnieniu niż dieslowskie układy paliwowe. LNG jest także paliwem, które w normalnych warunkach bardzo szybko odparowuje. W takim stanie jest lżejszy od powietrza i natychmiast unosi się, dzięki czemu jego używanie jest bezpieczne. Zwiększenie udziału gazu ziemnego na rynku paliw silnikowych pozwala także na zmniejszenie zależności od drogiej ropy naftowej.