Paliwa metanowe na Stacji Paliw 2016

Piotr Złoty
źródło: relacja własna
Dodany: 19.05.2016

 
Paliwa metanowe, CNG i LNG (sprężony i skroplony gaz ziemny), nie są może najpopularniejszymi gazowymi nośnikami energii wykorzystywanymi w pojazdach w naszym kraju ale ich obecność na tegorocznych targach Stacja Paliw była wyraźnie zaakcentowana.

 

Gaz ziemny, którego głównym składnikiem jest metan, będący najprostszym węglowodorem ma duży potencjał ekologiczny, który powinien być wykorzystywany w znacznie większym stopniu.

Strefa Metanu na Stacji Paliwa 2016fot. CNG-LNG.plStrefa Metanu na Stacji Paliwa 2016

Coraz więcej firm dostrzega ten aspekt użytkowania gazu ziemnego, które jest tym bardziej atrakcyjne, że wiąże się z możliwością ograniczenia kosztów eksploatacji pojazdów. Jest to szczególnie istotne w firmach wykorzystujących duże pojazdy użytkowe czy autobusy zużywające duże ilości paliwa.

Ekspozycja na Stacji Paliw wyraźnie pokazywała, że paliwa metanowe, szczególnie sprężony gaz ziemny może być stosowany także w mniejszych samochodach, niekoniecznie użytkowych.

Przykładem była cyklicznie prezentowana ekspozycja w ramach Strefy Metanu. Prezentuje ona rozwiązania dla wielu branż, choć zawsze uwagę zwracają niewielkie sprężarki gazu ziemnego, które umożliwiają tankowanie CNG do samochodów w domu lub niewielkich firmach. Takie sprężarki marki Coltri rozprowadza na polskim rynku firma ASF.

W Strefie Metanu zaprezentowano urządzenie Coltri MCH-14 CNG EVO (patrz zdjęcie w galerii), które w odróżnieniu od zwykłej sprężarki MCH-14 ma wykonaną z tworzywa górną część, która kryje pod sobą systemy zapewniające bezpieczeństwo użytkowania urządzenia.

 

Ładowanie video...

 

Także w ramach Strefy Metanu firma Chart Ferox prezentowała na ekspozycji zewnętrznej naczepę do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG). Naczepa wyprodukowana w niemieckiej firmie Gofa wchodzącej w skład konsorcjum Chart Industries została wyposażona w kriogeniczny, izolowany próżniowo zbiornik ze stali nierdzewnej. Próżnia jest wytworzona pomiędzy wewnętrznym zbiornikiem, w którym przewożony jest skroplony gaz ziemny, a widocznym z zewnątrz poszyciem zewnętrznym.

Warstwa próżni zapewnia odpowiednią izolację cieplną ładunku (skroplonego gazu ziemnego), który by pozostać w stanie ciekłym musi być schłodzony do -160ºC.

Kriogeniczna naczepa-cysterna przewozu LNG firmy Gofafot. CNG-LNG.plKriogeniczna naczepa-cysterna przewozu LNG firmy Gofa z zewnątrz wygląda typowo, lecz jej próżniowa izolacja pozwala na utrzymanie metanu w stanie ciekłym nawet przez kilkanaście dni

Według producenta próżniowa izolacja gwarantuje, że nawet w czasie kilkunastodniowego przewozu zostaje zachowana tak niska temperatura, która utrzymuje gaz w stanie płynnym. Nie ulega on odparowaniu, czyli nie zmienia stanu skupienia na gazowy.

Zbiorniki stosowane w cysternach LNG są wykonywane ze stali nierdzewnej, podobnie jak rurociągi zabudowane na naczepie służące do ich rozładunku.

Na Stacji Paliw wystawiały się także firmy, które prezentowały dystrybutory gazu ziemnego.

Co ciekawe jedną z nich było także Orlen Centrum Serwisowe, które prezentowało czeski dystrybutor CNG firmy Adast (zdjęcie w galerii).

Czyżby nasz narodowy koncern przygotowywał się do wprowadzenia gazu ziemnego na swoich stacjach?

Drugie tego typu urządzenie BMP 4000.OE Euro/CNG (patrz zdjęcie w galerii) japońskiej firmy Tatsuno pokazywała na swym stoisku firma Petroster. Jest ona dystrybutorem tej marki w Polsce od kilkunastu lat. Oferowane produkty są objęte 36-miesięcznym okresem gwarancji.

 

Ładowanie video...

 

W obu dystrybutorach gazu ziemnego zastosowano precyzyjne urządzenia do pomiaru masy gazu (tzw. masomierze). Liczydła dystrybutorów CNG są zatem wyskalowane w kilogramach. Jest to najbardziej precyzyjny pomiar ilości wydanego gazu, niezależny od warunków atmosferycznych.

Złacza do tankowania CNG firmy Stäublifot. CNG-LNG.plStäubli dostarcza złącza do różnego rodzaju mediów, także do gazu ziemnego

Stäubli Polska, reprezentująca w Polsce istniejącą od 1892 r. szwajcarską firmę Stäubli zaprezentowała złącza stosowane na stacjach tankowania sprężonego gazu ziemnego.

Stäubli oferuje szereg tego typu złącz. Od bardzo prostych rozwiązań po urządzenia do złudzenia przypominające pistolety do tankowania klasycznych paliw silnikowych.

Firma oferuje także złącza do paliw wodorowych i używane w Formule 1 złącza do tankowania bolidów w czasie postoju w alei serwisowej.

Pomimo braku wsparcia zewnętrznego branża paliw metanowych cały czas się rozwija. Nie jest to może rozwój bardzo dynamiczny ale nie sposób go nie dostrzec.

Szczególnie w transporcie publicznym mamy się czym pochwalić (więcej w artykule Autobusy gazowe w Polsce w 2015 r.).

Być może zapowiadany przez Unię Europejską rozwój sieci stacji CNG, które mają być rozmieszczone w Europie co 150 km do 2020 r. spowoduje zdynamizowanie rozwoju polskiego rynku gazu ziemnego.

Dzięki powstawaniu ogólnodostępnych stacji tankowania CNG (MZA Warszawa czy MPK w Częstochowie) w ramach inwestycji w gazowy tabor komunikacji miejskiej, a nawet LNG (PGK Śrem) pojawia się szansa na zwiększanie liczby indywidualnych użytkowników samochodów zasilanych gazem ziemnym. Przykładem może być stacja CNG firmy Eljon z Kalisza, która zauważa w swoim regionie zwiększającą się liczbę samochodów gazowych.

A o to przecież chodzi.


Good Przydatny artykuł (6)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie