PGNiG zbuduje stacje CNG i LNG

Piotr Złoty
źródło: ISB News, Gaz-System, informacja własna
Dodany: 05.10.2016

 
Podczas konferencji Perspektywy rozwoju rynku LNG w Polsce zorganizowanej 4 października 2016 r. przez Grupę Lotos w Gdańsku, Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny po raz kolejny poinformował o planach wykorzystania gazu ziemnego w transporcie.

 

Po raz pierwszy deklaracja taka padła na konferencji LNG w Polsce i Europie w czerwcu 2016 r., kiedy mieliśmy okazję zapytać o nią prezesa Muchę.

Od tego czasu prace mające na celu zmaterializowanie tej deklaracji nabierają tempa. W PGNiG powołano departament CNG LNG, którego zadaniem jest rozwój sprzedaży gazu ziemnego w obszarze samochodów użytkowych (ciężarowych i autobusów), żeglugi morskiej i śródlądowej oraz regazyfikacji. Departament przeprowadził już pierwsze analizy możliwości zastosowania gazu ziemnego w szeroko pojętym sektorze transportu.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo chce wspólnie z partnerem rozwinąć sieć stacji CNG/LNG przy głównych drogach do przynajmniej 24 stacji w 2025 r. Grupa dostrzega także potencjał dostaw dla żeglugi i usług regazyfikacyjnych. Po przyjęciu strategii w obszarze CNG i LNG co, mam nadzieję, nastąpi lada dzień te komponenty skupią się w jednym miejscu. Mam nadzieję, że to będzie spółka PGNiG Obrót Detaliczny. Analizy przeprowadzone w Departamencie CNG LNG w spółce pozwoliły wyodrębnić trzy obszary: transport publiczny i usługi komunalne, żegluga morska i śródlądowa i regazyfikacja"

Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny

Spółka zarządza 20 z 30 działających w Polsce stacji CNG. Działają one głównie w przedsiębiorstwach komunikacyjnych użytkujących autobusy zasilane gazem ziemnym. PGNiG obecnie przeprowadza proces relokacji części stacji CNG, licząc na zdobycie środków na rozwój tego obszaru działalności firmy.

PGNiG planuje także wybudowanie stacji CNG/LNG wzdłuż położonych na terenie Polski dróg europejskiej sieci TEN-T (Trans-European Transport Networks). Są to autostrady A1, A2 i A4 oraz drogi ekspresowe S7 i S3.

Ten projekt chcemy realizować z jednym lub dwoma partnerami strategicznymi. Z jednym z partnerów prowadzimy rozmowy. Chcielibyśmy do 2025 r. mieć minimum 24 takie stacje

Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny

Spółka szacuje, że potencjał rynku LNG dla transportu lądowego będzie sukcesywnie wzrastał z około 2 mln m3 w 2018 r. do 70 mln m3 w 2025 r., kiedy będą działać 24 stacje oferujące skroplony gaz ziemny.

PGNiG wspólnie z Grupą Lotos chce zajmować się bunkrowaniem statków LNG w polskich portach także z użyciem specjalnego statku bunkrującego.

Według planów PGNiG do 2030 r. polskie porty będą generować zapotrzebowanie na LNG w ilości 75 tys. t (100 mln m3) z czego najwięcej Gdańsk – 33 tys. t (40,1 mln m3), Gdynia – 23 tys. t (30,1 mln m3), Świnoujście 13 tys. t (17,7 mln m3) i Szczecin – 6 tys. t (8,1 mln m3).


Good Przydatny artykuł (2)
Bad Mógłby być ciekawszy (3)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie