LNG Blue Corridors - cztery lata minęły

Robert Markowski
źródło: LNG Blue Corridors
Dodany: 27.03.2017

 
Ponad 18 mln przejechanych kilometrów, 150 ciężarówek w rękach 43 operatorów flot, 36 tys. operacji tankowania i 4100 ton zużytego paliwa metanowego – to podstawowe liczby opisujące dotychczasowy przebieg projektu LNG Blue Corridors.

 
Mapa sieci stacji w ramach LNG Blue Corridorsfot. LNG Blue CorridorsPolska nadal trochę na uboczu, ale pierwsze jaskółki zmian już wzbiły się w powietrze. Czekamy na więcej!

Osiągnięcia tego opisywanego już przez nas przedsięwzięcia przerosły oczekiwania jego pomysłodawców i wykonawców. Zakładano bowiem, że po czterech latach, które właśnie upłynęły od uruchomienia korytarzy, z infrastruktury do tankowania skroplonego metanu będzie korzystać najwyżej 100 dalekobieżnych pojazdów. Dziś jest ich o 50% więcej, w czym niemały udział mają wspomniane powyżej 43 firmy transportowe, które uwierzyły w powodzenie nowatorskiego pomysłu i postanowiły wypróbować go „na własnej skórze”.

Prawdopodobnie największym przewoźnikiem biorącym udział w przedsięwzięciu jest Meyer Logistics z Niemiec. Firma zawiaduje flotą ponad 20 napędzanych LNG ciągników siodłowych, a impulsem dla tak zdecydowanego wejścia w program było powstanie stacji tankowania w Berlinie. Co tylko dowodzi, że infrastruktura musi być pierwsza – to jej rozwój pobudza potencjalnych użytkowników do interesowania się nowymi rodzajami paliw, nie odwrotnie. Na szczęście także w Polsce zmienia się podejście – dwa punkty dystrybucji ciekłego metanu funkcjonują już w Warszawie i Śremie, a zapowiadane są liczne kolejne.

Szczegóły dotychczasowych osiągnięć programu LNG Blue Corridors oraz plany na przyszłość tego śmiałego, lecz potrzebnego i jak dotąd bardzo udanego przedsięwzięcia zostaną omówione podczas zapowiedzianej na 14 czerwca 2017 r. konferencji, która odbędzie się w Barcelonie, przy okazji dorocznego spotkania NGVA Europe. Wedle prognoz tej organizacji, do roku 2030 po drogach Europy będzie się poruszać nawet 400 tys. ciężarówek zasilanych metanem, zarówno w formie sprężonej (CNG), jak i skroplonej (LNG), tak pochodzenia kopalnego, jak i produkowanym z biomasy. Choć liczba wydaje się znacząca, stanowi tylko 6% całego rynku ciężkich pojazdów użytkowych, ale od czegoś trzeba zacząć.


Good Przydatny artykuł (1)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie