Blue Corridor: Amber Road - tym razem więcej o LNG

Piotr Złoty
źródło: relacja własna
Dodany: 03.06.2016

 
Dotychczasowe edycje organizowanego przez Gazprom Rajdu Blue Corridor skupiały się głównie na zastosowaniu gazu ziemnego w transporcie drogowym. Tegoroczna edycja Rajdu oprócz tej tematyki poruszyła także zastosowanie gazu ziemnego w postaci skroplonej (LNG) w transporcie morskim.

 

Warto wiedzieć

Pierwszy Rajd Blue Corridor odbył się w 2008 r. w Rosji. W ciągu 9 dotychczasowych edycji uczestniczyły w nim 154 samochody, które pokonały dystans 34 390 km. Blue Corridor odwiedził dotychczas 96 miast w 22 europejskich krajach .

31 maja 2016 r. Blue Corridor Rally - 2016: Amber Road (Międzynarodowy rajd samochodów napędzanych gazem ziemnym), organizowany przez Gazprom Export oraz niemiecki Uniper, gościł w Gdańsku, gdzie w hotelu Radisson Blu odbyła się konferencja poświęcona zastosowaniu paliw metanowych w transporcie drogowym i morskim.

W tym roku Rajd pokona w sumie trasę o długości 4470 km. Impreza wystartowała 26 maja w St. Petersburgu i przebiega wokół Morza Bałtyckiego przez Rosję, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Niemcy, Danię, Szwecję i Finlandię, gdzie 9 czerwca, w Turku, planowane jest zakończenie imprezy.

Blue Corridor Rally - 2016: Amber Road - Gdańskfot. CNG-LNG.plKonferencja w Gdańsku odbyła się w ścisłym centrum miasta w hotelu Radisson Blu

Poszczególne przystanki rajdu są ulokowane w miastach portowych położonych nad Bałtykiem. Odbywające się w nich konferencje mają na celu przekazanie wiedzy i wymianę poglądów na temat zastosowania paliw alternatywnych w transporcie drogowym i morskim.

W Gdańsku poruszono tematykę bunkrowania (tankowania) statków zasilanych LNG w portach położonych nad Morzem Bałtyckim.

Zapotrzebowanie na LNG do napędu statków z pewnością będzie się zwiększać w kontekście zmieniających się na coraz bardziej restrykcyjne wymagań odnośnie zawartości siarki w paliwach stosowanych w transporcie morskim.

Blue Corridor Rally - 2016: Amber Roadfot. CNG-LNG.plTradycyjnie w Rajdzie Blue Corridor biorą udział samochody zasilane gazem ziemnym

Przedstawiono plany Gazpromu dotyczące rozwoju infrastruktury LNG do bunkrowania statków na Bałtyku. Rosjanie planują zbudować taki obiekt w niemieckim Rostocku.

Na konferencji w Gdańsku przedstawiono także włoski rynek gazu ziemnego z perspektywy organizacji NGV Italy.

Po włoskich drogach jeździ 960 tys. samochodów osobowych i dostawczych oraz 3,8 tys. autobusów i pojazdów ciężarowych zasilanych gazem ziemnym.

Według NGV Italy rynek pojazdów CNG we Włoszech ma szansę na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój z uwagi na wchodzące w życie przepisy, które zabronią użytkowania pojazdów zarejestrowanych przed końcem 1992 r. (kiedy zaczęła obowiązywać norma Euro 1). Oznacza to konieczność wymiany około 8,5 tys. autobusów w ciągu 5 lat, co wiąże się z nakładami 1,87 mld Euro.

Konferencja była także okazją do zaprezentowania rynku polskiego. Magdalena Konopacka - pracownik Wydziału Prawa Uniwersytetu Gdańskiego omówiła zagadnienia prawne związane z wdrażaniem dyrektyw unijnych dotyczących krajowej polityki wykorzystania paliw alternatywnych.

Polska leży na trasie europejskich korytarzy transportowych. Z tego powodu wykorzystanie czystszych, tańszych i bezpieczniejszych paliw jest dla niej bardzo ważne. Mamy nadzieję, że wykorzystanie gazu ziemnego w pojazdach, a także transporcie morskim będzie się nadal rozwijać na tym rynku.

Eugene Pronin, pomysłodawca Rajdu Blue Corridor


Good Przydatny artykuł (3)
Bad Mógłby być ciekawszy (1)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie