Barcelona od 15 lat używa autobusów CNG

Piotr Złoty
źródło: GNV Magazine
Dodany: 06.12.2016

 
Troska o jakość powietrza i poszukiwania czystego napędu do transportu na terenie aglomeracji w Barcelonie doprowadziły ponad dwie dekady temu do pierwszych testów autobusów gazowych.

 
REKLAMA

Warto wiedzieć

W skład TMB wchodzą 2 spółki: Ferrocarril Metropolità de Barcelona i Transports de Barcelona. TMB jest głównym operatorem transportu publicznego w Barcelonie, który zarządza metrem i siecią 109 linii autobusowych w obrębie całej aglomeracji. Liczą one łącznie 924 km. TMB zatrudnia 8 tys. osób.

Obsługująca komunikację miejską w Barcelonie firma TMB (Transportes Metropolitanos de Barcelona) we współpracy z Mercedes Benz i Instytutem Energii Katalonii rozpoczęła testy dwóch autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym w 1995 r.

Pozytywne wyniki próbnej eksploatacji i dobre przyjęcie wśród pasażerów spowodowały przejście do fazy przetargu i zamawiania pojazdów transportu publicznego zasilanych gazem ziemnym.

Pierwszy znaczący zakup autobusów CNG w Barcelonie nastąpił w 2001 r. Zamówiono wtedy 35 autobusów (20 pojazdów MAN i 15 Iveco).

Obecnie TMB użytkuje ponad 400 autobusów zasilanych gazem ziemnym, które stanowią 38% taboru firmy.

Autobusy miejskie w barwach TMBfot. TMBAutobusy miejskie w barwach TMB

Oczywistą okazała się konieczność zbudowania stacji tankowania gazu ziemnego. Powstała ona na terenie zajezdni położonej w przemysłowej części Barcelony (Zona Franca).

15 lat doświadczeń w użytkowaniu autobusów CNG stawia firmę TMB w roli międzynarodowego eksperta w zakresie zastosowania paliw metanowych w transporcie publicznym.

W Barcelonie w ciągu tych 15 lat testowano także inne ekologiczne napędy. W latach 2003-2005 w ramach projektu HyFLEET:CUTE prowadzono testową eksploatację trzech autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Technologia ta w praktyce okazała się jednak niemożliwa do komercyjnego zastosowania.


Good Przydatny artykuł (2)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy