Autobusy gazowe w Polsce w 2015 r.

Piotr Złoty
źródło: Infobus, Scania, Lider Trading, Tychy.pl, PKM w Gdyni, PKM w Tychach
Dodany: 01.03.2016

 
Głównymi konsumentami gazu ziemnego używanego jako paliwo silnikowe są w Polsce przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. Niektóre z nich mają długoletnie tradycje w tym zakresie. W 2015 roku do tego elitarnego grona dołączyli kolejni miejscy przewoźnicy.

 
Solbus SolCity SM 18 LNGfot. gazeo.plSolbus SolCity SM 18 LNG w barwach MZA Warszawa

Autobusy zasilane gazem ziemnym pojawiły się na ulicach Warszawy (w barwach MZA Warszawa) i Częstochowy, gdzie w ramach programu GAZELA, gazowe (CNG) autobusy hybrydowe zasiliły flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.

Przypomnijmy, nasza stolica postawiła na autobusy, w których paliwo gazowe jest przechowywane w postaci ciekłej (LNG).

Warszawa jest pierwszą europejską stolicą, w której są używane tego typu pojazdy.

W Częstochowie także użytkowane są nietuzinkowe autobusy - gazowo-elektryczne hybrydy (był to wymóg programu GAZELA).

MAN Lion's City CNGfot. PKM w TychachJeden z 36 autobusów MAN Lion's City CNG dostarczonych w 2015 r. do PKM w Tychach

Dostawy do obu miast zrealizowała polska firma Solbus.

MZA Warszawa zakupiła 35 Solbusów SM 18 LNG, a do MPK w Częstochowie trafiło w 2015 r. 40 gazowych autobusów hybrydowych Solbus (25 pojazdów 12-metrowych i 15 przegubowych).

Bardzo duże zamówienie na autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym w 2015 r. zostało zrealizowane przez firmę MAN Truck & Bus Polska.

Firma dostarczyła do PKM w Tychach 36 autobusów MAN Lion's City CNG (6 przegubowych i 30 dwunastometrowych).

Autobusy zostały zakupione w ramach programu ”Zakup nowoczesnego taboru autobusowego na potrzeby rozwoju transportu publicznego w Tychach”, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013.

Wartość projektu wyniosła 45.834.597 zł brutto. 85% tej sumy czyli 31.655.700 zł stanowiła kwota dotacji z EFRR. Wkład własny PKM w Tychach wynosił 5.586.300 zł (15%).

Dla nas jest to kolejny etap odnawiania parku autobusowego. Mamy obecnie 40 autobusów zasilanych gazem ziemnym, do tego dojdzie 36, a więc praktycznie 70% taboru będzie zasilanych sprężonym gazem ziemnym. To rzeczywiście największa dostawa autobusów nowych, bo do tej pory były to pojazdy używane.

Andrzej Kowol, prezes PKM w Tychach

Scania Citywide LF CNGfot. ScaniaScania Citywide LF w wersji CNG na prezentacji w Słupsku

Kolejne autobusy gazowe zasiliły tabor Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Na początku 2015 r. firma wprowadziła do eksploatacji 15 nowych autobusów MAN A 21 Lion’s City CNG (autobusy dostarczono w grudniu 2014 r.).

Ich zakup sfinansowano dzięki środkom Unii Europejskiej oraz wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

5 nowych autobusów Scania Citywide LF w wersji CNG trafiło na ulice Słupska. Pojazdy zostały wyprodukowane w słupskiej fabryce szwedzkiego koncernu.

Zakup o o wartości 20 mln zł zrealizowano w ramach realizacji projektu ”Wzrost atrakcyjności systemu transportu zbiorowego na obszarze m. Słupska poprzez budowę węzła integracyjnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych - Etap I”. Projekt został sfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.

To pojazdy najnowszej generacji. Są wyposażone w silniki spełniające restrykcyjne normy Euro 6. Zachęcam Słupszczan, aby przesiedli się ze swoich samochodów właśnie do tych pojazdów. Wówczas będziemy jeszcze bardziej ekologicznym miastem.

Anna Szurek, prezes MZK Słupsk

Jeszcze 25 lat temu promami ze Szwecji do Świnoujścia i Gdańska płynęły autobusy produkowane w naszych zakładach. Teraz sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Do wielu miast Szwecji trafiają pojazdy ze Słupska. Na przykład niemal cały tabor autobusów miejskich w Malmö został wyprodukowany w Polsce.

Staffan Herrström, ambasador Królestwa Szwecji w Polsce

W 2015 r. dostarczono w Polsce 131 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Zdecydowanym liderem pod względem liczby sprzedanych tego typu pojazdów jest Solbus. Firma dostarczyła 75 takich autobusów. Drugą pod względem liczebności marką gazowych autobusów jest MAN, który sprzedał w zeszłym roku 51 sztuk pojazdów CNG. Swój udział w sprzedaży gazowego taboru dla komunikacji miejskiej miała także Scania, która dostarczyła w zeszłym roku 5 autobusów CNG.

Warto podkreślić, że wszystkie autobusy gazowe sprzedane w naszym kraju w 2015 r. zostały wyprodukowane w Polsce.


Good Przydatny artykuł (7)
Bad Mógłby być ciekawszy (2)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie