Olsztyn stawia na LNG

Piotr Złoty
źródło: olsztyn.naszemiasto.pl, olsztyn.wm.pl
Dodany: 04.10.2013

 
Od 1 października 2013 r. komunikację miejską Olsztyna obsługują autobusy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Wyłoniony w przetargu przewoźnik jest dodatkowym operatorem komunikacji miejskiej, którą dotychczas obsługiwały pojazdy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji.

 
Solbus Solcity 12 LNGfot. gazeo.plSolbus Solcity 12 LNG

Przewoźnik ten to konsorcjum firm: KDD Dariusz Gackowski z Niemcza i Blue Line z Łańcuta, która kapitałowo i personalnie jest związana z Fabryką Autobusów Solbus. W związku z tym na ulicach Olsztyna pojawiło się 11 autobusów Solbus Solcity LNG, wszystkie o długości 12 m. Pojazdy będą obsługiwać część miejskiego transportu publicznego przez okres najbliższych 10 lat.

Wykorzystanie jako nośnika energii skroplonego gazu ziemnego (LNG) pozwoliło na zaoferowanie najkorzystniej dla miasta oferty finansowej. Według producenta autobusy zasilane LNG oferują około 40% niższe koszty eksploatacji w porównaniu ze zwykłymi pojazdami tego typu.

Jak podkreślają przedstawiciele Solbusa użytkowane w Olsztynie autobusy to pierwsze w skali Europy pojazdy zasilane LNG obsługujące komunikację miejską.

Autobusy zasilane paliwem LNG to technologia jeszcze nierozpowszechniona. W Europie, jeździ ich tu zaledwie kilka sztuk i są to głównie pojedyncze egzemplarze prototypowe. Olsztyn będzie pierwszym miastem, w którym w ciągłym użytkowaniu będzie tak duża liczba tego typu pojazdów.

Z naszych testów wynika, że autobusy na LNG spalają około 10% mniej paliwa, niż autobusy zasilane olejem napędowym. Zważyć też należy, że gaz LNG jest tańszy od ropy, co przewoźnikowi może dać oszczędność w eksploatacji rzędu nawet 40% w porównaniu z autobusami napędzanymi olejem napędowym, a na jednym tankowaniu autobus będzie mógł przejechać po mieście ok. 400 km.

Michał Śliżak, dyrektor marketingu Solbusa

Obecnie autobusy są tankowane z mobilnej stacji LNG, a za dostarczanie paliwa odpowiedzialna jest firma Gazprom Germania, która współtworzy ofertę Solbusów LNG, gwarantując przy zakupie pojazdów dostawy skroplonego gazu ziemnego.

Docelowo, jeśli w mieście pojawią się dodatkowe autobusy LNG, będziemy się starać doprowadzić do budowy stałej stacji. Tankowanie pojedynczego autobusu zajmuje około 5 minut, to czas porównywalny do czasu tankowania pojazdu z silnikiem diesla.

Michał Śliżak, dyrektor marketingu Solbusa

Zasilane LNG Solbusy obsługują obecnie 10% zadań transportu publicznego w Olsztynie.


Good Przydatny artykuł (8)
Bad Mógłby być ciekawszy (2)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie