07.07.2014

Zasilany LNG silnik Clarke'a-Braytona firmy Motiv Engines

Firma Motiv Engines przygotowuje się do badań silnika pracującego wg cyklu Clarke'a-Braytona, który według producenta, dzięki swej wysokiej wydajności, może w przyszłości zrewolucjonizować ciężki transport drogowy.
REKLAMA

Obecnie projektowany silnik Clarke'a-Braytona Mk II to druga wersja tej jednostki napędowej. Jak podkreślają przedstawiciele firmy jest to kolejny krok w kierunku znacznego zmniejszenia zużycia paliwa silników samochodów osobowych i użytkowych oraz w stacjonarnych jednostkach napędowych.

Budowany przez Motiv Engines silnik Clarke'a-Braytona to jednostka napędowa o zapłonie samoczynnym, zasilana w 100% gazem ziemnym i zbudowana w przeciwsobnym układzie konstrukcyjnym (bokser).

Jest to ważny krok w kierunku osiągnięcia naszego celu, jakim jest budowa najbardziej wydajnego na świecie silnika do samochodów osobowych i ciężarowych oraz zastosowań stacjonarnych. Poprawa sprawności i wykorzystanie gazu ziemnego sprawia, że silnik ten naturalnie dopasowuje się do spełnienia nadchodzących uregulowań w zakresie emisji gazów cieplarnianych przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów eksploatacji.

Ed O'Malley, dyrektor Motiv Engines

Zasilany LNG silnik Clarke'a-Braytonafot. Motiv EnginesZasilany LNG silnik o zapłonie samoczynnym pracujący według cyklu Clarke'a-Braytona firmy Motiv Engines

Powietrze w silniku jest przemieszczane pomiędzy trzema równoległymi cylindrami, poczynając do średniego (na przekroju widoczny najwyżej). Dzięki takiej konstrukcji silnik dysponuje stopniem sprężania 56, a ciśnienie pod koniec suwu sprężania sięga 30 MPa.

Z uwagi na bardzo małą komorę spalania jednostka napędowa pracująca wg cyklu Clarke'a-Braytona charakteryzuje się minimalnymi stratami cieplnymi, co przekłada się na wysoką sprawność cieplną.

Niewielka powierzchnia tłoków w cylindrach, w których znajdują się komory spalania minimalizuje także siły występujące w łożyskach korbowych i główkach korbowodów w porównaniu z silnikami konwencjonalnymi, w których udałoby się osiągnąć podobne ciśnienia. Do redukcji sił i tarcia w łożyskach głównych przyczynia się przeciwsobny układ konstrukcyjny silnika.

Gazowy silnik Clarke'a-Braytonafot. Motiv EnginesGazowy silnik Clarke'a-Braytona - widok z zewnątrz

Temperatura spalin przed suwem wylotu spada praktycznie do temperatury otoczenia, co świadczy o bardzo dobrym wykorzystaniu energii zawartej w paliwie.

Przepływ gazów pomiędzy poszczególnym cylindrami następuje, kiedy ciśnienia po obu stronach zaworu są wyrównane. W ten sposób minimalizuje się straty pompowania i przedmuchy do skrzyni korbowej.

Moc silnika jest generowana w równych częściach w cylindrach: centralnym, w którym znajduje się komora spalania i największym (wydechowym). Wszystkie zwory są uruchamiane przez wałki rozrządu zamontowane na głowicach. Tłoki są wyposażone w konwencjonalne pierścienie: uszczelniające i zgarniające (olejowe).

Wykonanie głównych elementów konstrukcyjnych silnika zostało już zlecone w odlewni. Powinny być gotowane w ciągu kilku tygodni.

Jednostka napędowa będzie testowana w lecie 2014 r. w światowej sławy laboratorium silnikowym.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Motiv Engines



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.