03.03.2017

Silnik 1.0 TSI CNG zadebiutuje w Seacie Ibiza

Nowy Seat Ibiza nawiązuje stylistycznie do większego brata - Leona. Także w kwestii napędu można doszukać się pewnych analogii. Już pod koniec 2017 roku zostanie zaprezentowana Ibiza zasilana sprężonym gazem ziemnym. Nie będzie ona jednak napędzana silnikiem 1.4 TGI znanym z Leona i innych gazowych modeli Grupy VW.
REKLAMA

Nowa Ibiza będzie oferowana w odmianie CNG z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 TSI o mocy 90 KM. Zbudowany na wspólnej z silnikami 1.2 i 1.4 TSI platformie EA 211 (rozstaw pomiędzy cylindrami 82 mm), benzynowy silnik 1.0 TSI jest najnowszą propozycją dla samochodów Grupy VW.

Silnik 1.0 TSIfot. VolkswagenJak widać silnik 1.0 TSI jest bardzo zwartą konstrukcją

Pierwszym modelem, do którego trafi wersja CNG tej jednostki napędowej będzie właśnie Seat Ibiza. Będzie to zarazem pierwsza fabryczna Ibiza z gazowym układem zasilania CNG.

Jednostka napędowa 1.0 TSI jest turbodoładowana i wersji benzynowej ma stopień sprężania 10,5.

Silnik jest lżejszy od jednostki 1.2 TSI o 10 kg, co jest wynikiem wielu zabiegów obniżających masy poszczególnych części silnika.

Wykonany ze stopów aluminium kadłub ma tuleje cylindrowe wykonane z żeliwa szarego z grafitem płatkowym GJL 250. Dzięki temu charakteryzują się one bardzo dużą odpornością na wysokie temperatury bez zmiany struktury wewnętrznej materiału. Kadłub silnika waży tylko 15 kg.

Zaprzęgi korbowe (korbowody z tłokami) mają niską masę i zmniejszony współczynnik tarcia, zarówno w złożeniu tłok-cylinder jak i w łożysku korbowym.

Wał korbowy jest lżejszy od zastosowanego w silniku 1.2 TSI o 6%. Jest to zasługa niewielkich łożysk głównych i korbowych, które pomimo małych wymiarów zachowują wysoką wytrzymałość. Małe wymiary łożysk ślizgowych wału w istotny sposób wpłynęły na zmniejszenie tarcia w silniku 1.0 TSI, a zoptymalizowane pod względem masowym części powodują, że nie jest potrzebny wałek wyrównoważający.

Podwójny układ chłodzenia silnika 1.0 TSIfot. VolkswagenPodwójny układ chłodzenia silnika 1.0 TSI

Kolektor wylotowy silnika 1.0 TSI jest zintegrowany z głowicą, w której zamontowano po 4 zawory na każdy cylinder. Głowica ma oddzielny płaszcz wodny dzięki czemu zapewniono najlepsze wykorzystanie energii gazów spalinowych w fazie rozgrzewania silnika (skrócenie czasu nagrzewania jednostki napędowej) oraz efektywne jej chłodzenie przy wysokich obciążeniach. Obieg cieczy chłodzącej w głowicy jest wymuszany pompą elektryczną

Układ chłodzenia kadłuba jest zasilany inną pompą napędzaną mechanicznie od wału korbowego silnika. Zdwojony układ chłodzenia z dodatkowym termostatem jest tak zaprojektowany by ciecz chłodząca w kadłubie silnika miała wyższą temperaturę niż w głowicy. Takie rozwiązanie ogranicza tarcie wewnątrz silnika, co z kolei przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa.

Konstrukcja kolektora wydechowego zintegrowanego z głowicą pozwoliła na zastosowanie lekkiej, kompaktowej turbosprężarki z elektrycznym siłownikiem sterującym przepływem spalin, który działa bardzo szybko. Korpus turbosprężarki jest wykonany ze staliwa austenitycznego zapewniającego odporność na spaliny o temperaturze do 1050°C.

Na głowicy silnika 1.0 TSI pracują 2 wałki rozrządu wyposażone w mechanizmy pozwalające na zmianę czasów otwarcia zarówno zaworów dolotowych w zakresie 50°OWK (stopni obrotu wału korbowego) jak i wylotowych w zakresie 40°OWK. Taki zakres regulacji pozwala na osiągnięcie potężnej wartości momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych oraz dużej mocy w zakresie wyższych obrotów.

Turbosprężarka silnika 1.0 TSIfot. VolkswagenTurbosprężarka silnika 1.0 TSI

Wałki rozrządu są napędzane pasem zębatym o szerokości 20 mm, który charakteryzuje się około 30% mniejszym tarciem niż napęd łańcuchowy. Według specjalistów VW pasek ma wystarczyć na całe życie silnika.

W układzie smarowania stosuje się pompę z elektrycznie sterowanym zaworem, który zapewnia regulację ciśnienia w granicach od 1,4 do 4,5 bara.

Wszystkie zabiegi konstrukcyjne i usprawnienia spowodowały, że silnik 1.0 TSI uchodzi za jedną z najbardziej kompaktowych i wydajnych benzynowych jednostek napędowych. Potwierdzają to liczne przykłady zastosowanych rozwiązań, choćby mocowanie osprzętu silnika.

Pompa wodna, sprężarka klimatyzacji i alternator są przymocowane bezpośrednio do kadłuba jednostki napędowej i miski olejowej bez dodatkowych wsporników i napędzane wspólnym paskiem. Rozwiązanie to ogranicza w znacznym stopniu szerokość sinika 1.0 TSI.

Po raz pierwszy silnik 1.0 TSI CNG będzie zaprezentowany na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie we wspomnianej Ibizie.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: erdgas.info, Carsten Helbing, dział rozwoju silników o zapłonie iskrowym



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.