Przebiegi międzyobsługowe Econica zasilanego olejem napędowym są podobne jak Axora i wynoszą 60 tys. km w ruchu miejskim, 30 tys. km w ciężkich (bardziej intensywnych) warunkach pracy, a przy eksploatacji autostradowej nawet 100 tys. km. Układ sterowania silników umożliwia parametryzację ich pracy, tzn. np. ograniczenie maksymalnej prędkości obrotowej w celu uzyskania małych prędkości jazdy koniecznych w przypadku niektórych zastosowań (np. zamiatarka).
Szczególną odmianą Econica jest wersja NGT, zasilana sprężonym gazem ziemnym. Stosuje się w nim silnik o zapłonie iskrowym bazujący na konstrukcji OM 906, o zwiększonej do 6,88 dm3 pojemności skokowej (zwiększony do 106 mm skok tłoka). Silnik OM 906 LAG jest odprężony przez zmianę tłoków oraz zmiany w konstrukcji głowicy, która nadal ma po 3 zawory na cylinder. Jego stopień sprężania wynosi 10,5 (w silniku ZS 17,4). Silnik spełnia wymagania EEV, uzyskując moc maksymalną 205 kW (279 KM) przy 2200 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 1000 Nm przy 1400 obr/min. Jest to silnik jednopaliwowy, zasilany gazem w każdym stanie pracy, również w czasie rozruchu. W układzie zasilania jest wykorzystywany wielopunktowy wtrysk gazu, podawanego w okolice zaworów dolotowych poszczególnych cylindrów, przy ciśnieniu zmiennym w zakresie 0,3 do 0,83 MPa. Zapłon jest realizowany za pomocą indywidualnych dla każdego cylindra cewek i świec zapłonowych zamontowanych centralnie w komorach spalania. Masa silnika wynosi około 550 kg.
Do magazynowania sprężonego do 20 MPa metanu służą specjalne grubościenne stalowe butle, które w standardowym wykonaniu mają pojemność geometryczną 640 dm3 (8x80 dm3). Różne konfiguracje rozmieszczenia butli powodują, że ich maksymalna pojemność może wynosić do 1120 dm3. Ciekawą wersją jest podwozie ze zbiornikami umieszczonymi tylko po jednej stronie, o łącznej pojemności 560 dm3. Jest ono przeznaczone pod zabudowy wymagające wolnego miejsca w przestrzeni podwozia, np. do dystrybucji paliw czy zbiórki mleka, w których z jednej strony występuje duża szafa armaturowa. Stosowane zbiorniki gazu umożliwiają osiąganie przebiegów do 400 km. Podwozie w odmianie NGT jest cięższe od wyposażonego w silnik o ZS około 1000 kg z uwagi na zamontowanie ciężkich butli na CNG.
W fazie prób i certyfikacji jest również inny sposób magazynowania gazu ziemnego w Econicu. Gaz ziemny w postaci skroplonej LNG (Liquified Natural Gas) zajmuje znacznie mniej miejsca w przestrzeni podwozia, a sam zbiornik (niestety znacznie droższy) ma mniejszą masę. Standardowe 8 zbiorników CNG, umieszczonych na po obu stronach podwozia, ma masę 1000 kg i pozwala na zgromadzenie 90 kg gazu (łącznie 1090 kg). W zależności od warunków eksploatacji, taki zapas paliwa pozwala na przejechanie od 200 do 400 km. Dwa zbiorniki LNG o łącznej pojemności 657 dm3 i masie 768 kg umożliwiają zatankowanie 235 kg skroplonego gazu ziemnego. Przy masie zatankowanych zbiorników 1003 kg pojazd jest w stanie przejechać 800-1000 km, czyli dwukrotnie dalej niż w przypadku CNG.
Do zasilania silników Econica NGT można używać zarówno gazu o wysokiej, jak i niskiej zawartości metanu (H-gas i L-gas). Minimalna liczba metanowa paliwa gazowego musi być utrzymana na poziomie 75 (liczba metanowa jest miarą odporności paliwa gazowego na spalanie stukowe, podobnie jak liczba oktanowa w benzynie, i odpowiada udziałowi objętościowemu metanu w wzorcowej mieszaninie metanu, który ma liczbę metanową 100, z wodorem o liczbie metanowej 0). Dopuszczalne jest również używanie biogazu.
Przedstawiciele MB podkreślali znane zalety gazu jako paliwa, tzn. bardziej „miękką” pracę silnika (wolniejsze narastanie ciśnienia w komorach spalania), dzięki czemu jest on znacznie cichszy. Jest to niezwykle istotne dla służb miejskich, operujących często w bardzo wczesnych godzinach porannych. Kolejną zaletą jest gazowy stan skupienia paliwa, które nie wymywa filmu olejowego z gładzi cylindrowej. W silnikach zasilanych paliwami ciekłymi następuje zwiększone zużycie złożenia tłok-cylinder w fazie rozruchu, przy niskich temperaturach otoczenia, kiedy paliwo kondensuje na ściankach cylindra. Silnik zasilany paliwem gazowym ma trwałość porównywalną z silnikami o zapłonie samoczynnym, chociaż ww. cechy powinny teoretycznie ją zwiększać. Silniki NGT wykazują również zmniejszony przebieg międzyobsługowy z uwagi na dużą zawartość pary wodnej w spalinach. Wymiana oleju i filtra olejowego powinna być wykonana co 30 tys. km lub po 600 godzinach pracy. Po takim przebiegu wymienia się również świece zapłonowe. Pojazd wymaga również przeglądu kontrolnego w pierwszym okresie eksploatacji, po 1500 km.
W bieżącym roku oferta pojazdów Econic zostaje wzbogacona o ciągnik siodłowy 4x2 z gazowym układem napędowym NGT (jego pierwszy pokaz miał miejsce na targach RAI w 2007 r.). Masa całkowita zestawu z uwagi na stosowane silniki o ograniczonej mocy (w ruchu miejskim wystarczające) będzie wynosić 36 t. Pojazd jest dedykowany do transportu na niewielkie odległości (co wynika także pośrednio z możliwej do zmagazynowania ilości CNG) lub wręcz do transportu wewnętrznego na terenie dużych zakładów przemysłowych, gdzie komponenty są przewożone za pomocą naczep. Dzięki takiemu rozwiązaniu w znacznym stopniu można ograniczyć koszty transportu oraz poprawić „atmosferę” na terenie fabryki dzięki znikomej emisji toksycznych składników spalin, w tym najbardziej szkodliwych cząstek stałych.
W zeszłym roku zaprezentowano także hybrydowe Econiki: Econic Blue Tec Hybrid z silnikiem ZS i NGT Hybrid z silnikiem gazowym. Pierwszy jeszcze w tym roku ma być przekazany użytkownikom do testów. Wykorzystuje dwa silniki: ZS o mocy 210 kW (286 KM) oraz elektryczny o mocy 44 kW. Ocenia się, że taki układ napędowy powinien ograniczyć zużycie paliwa o 30%. Econic NGT Hybrid, który jest w fazie koncepcyjnej, wykorzystuje silnik gazowy o mocy 205 kW (279 KM) oraz taki sam silnik elektryczny 44 kW. W obu pojazdach wykorzystano taką samą 10-przełożeniową zautomatyzowaną skrzynią biegów, a energia hamowania jest gromadzona w bateriach ogniw litowo-jonowych. Można przyjąć, że dzięki zastosowaniu gazu ziemnego koszty paliwa zostaną obniżone nawet o 60%.
Econic z napędem gazowym jest dostępny od 2002 r. Wersje 3-osiowe podwozia NGT są wyposażone wyłącznie w osie wleczone: zamontowane w przestrzeni ramy zbiorniki CNG nie pozwalają na montaż osi pchanej. Z uwagi na parametry silnika gazowego Econic NGT nie jest przystosowany do pracy w zestawie z przyczepą.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.