Nie od dziś wiadomo, że gaz ziemny w postaci sprężonej z uwagi na swoje własności ekologiczne jest paliwem silnikowym dedykowanym do pojazdów pracujących w miastach. Jest to idealny nośnik energii dla komunikacji miejskiej, służb komunalnych i wszystkich innych pojazdów operujących w aglomeracjach miejskich, w których uzyskiwanie duży zasięg na jednym tankowaniu nie jest najważniejszym kryterium użytkowania.
Deklaracja Ministerstwa Finansów o chęci wprowadzenia zerowej stawki akcyzy na CNG pojawiła się przy okazji dyskusji na temat ustawy o elektromobilności, która uwzględnia w swych zapisach także zastosowanie gazu ziemnego w transporcie. Na konkretne decyzje przyjdzie jeszcze poczekać ale użytkownicy, którzy rozważali zakup zakup pojazdów zasilanych gazem z pewnością coraz bardziej się nad nim zastanawiają.
O rozwój branży CNG w Polsce zapytaliśmy Henryka Muchę, prezesa PGNiG Obrót Detaliczny.
CNG-LNG.pl: Panie prezesie. Czy PGNiG rozważa rozwój sieci stacji CNG?
Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny: PGNiG jest podmiotem zaangażowanym w rozwój rynku CNG, w tym także budowę nowych oraz rozbudowę istniejących stacji CNG. Biznesowe uzasadnienie dla tego typu inwestycji związane jest z potrzebami konkretnego klienta. Bazujemy na modelu biznesowym, który elastycznie dostosowujemy do potrzeb rynkowych.
Sfinalizowane w tym roku umowy dotyczące współpracy z PKM Tychy czy MPK Tarnów potwierdzają naszą skuteczność. Spółka będzie koncentrować się na inwestycjach w sąsiedztwie dużych baz transportowych. Do czasu podjęcia decyzji, a także zawarcia stosownych umów nie możemy mówić o szczegółach. Mogę jednak zapewnić, że PGNiG prowadzi rozmowy z wieloma podmiotami, dla których CNG może być alternatywą - szczególnie dla nieekologicznego oleju napędowego, jakim wciąż napędzana jest większość autobusów w Polsce.
W Polsce jest użytkowanych obecnie około 4000 aut na CNG, które mogą tankować to paliwo na 26 stacjach. 20 należy do PGNiG.
PGNiG Obrót Detaliczny ma duże doświadczenie we współpracy z operatorami komunikacji miejskiej.
We współpracy z samorządami, naszymi partnerami są nie tylko przewoźnicy miejscy. Są to także firmy komunalne i służby świadczące usługi oczyszczania. Mamy na tym polu spore doświadczenie, ponieważ projekty komunalne realizujemy od wielu lat, a takie miasta jak Gdynia, Słupsk, Tychy, Tarnów, Radom, Rzeszów czy Zamość w znacznym stopniu wyposażyły swoje floty autobusowe w instalacje gazowe CNG. Prawdziwym liderem jest tu PKM Tychy, który na mocy podpisanym w tym roku porozumienia z PGNiG Obrót Detaliczny deklaruje zwiększenie taboru przyjaznych dla środowiska autobusów zasilanych gazem CNG z obecnych 75 do około 125 pojazdów w perspektywie do 2020 r. Przez kolejne lata wolumen dostaw sprężonego gazu ziemnego może wzrosnąć z 2,85 mln m3 gazu do 4,2 mln m3.
Jakie rozwiązania są polecane dla spółek miejskich?
Wobec firm komunalnych jesteśmy partnerem sprawdzonym, dostosowujemy nasze usługi do konkretnych projektów przewoźników, zapewniamy technologię tzw. wolnego tankowania, która gwarantuje najlepsze parametry ciśnieniowe i najlepsze wypełnienie zbiorników, a przy tym pojazdy mogą być tankowane w czasie, gdy nie są użytkowane, co zapewnia ich efektywną eksploatację.
Dziękuję za rozmowę.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.