Obecnie w celu zapoznania się z funkcjonowaniem napędu gazowego testowany jest w ruchu bez pasażerów, ale już w kwietniu 2018 r. pojawi się na liniach regularnych i pasażerowie będą mogli ocenić komfort podróży „gazowcem”.
Damian Knura
prezes zarządu PKS w Raciborzu
Doświadczenia z zastosowaniem CNG do napędu autobusów w Polsce są skromne w porównaniu z wieloma krajami na świecie. Zagadnienie zastosowania gazu ziemnego do napędu pojazdów jest bardzo pozytywnie oceniane w wielu krajach Europy Zachodniej. Gaz ziemny CNG stał się alternatywą wobec paliw ropopochodnych i rozwiązanie to jest obecnie przedmiotem wielu konferencji, analiz oraz realizacji. Zauważalnie wzrosło także zainteresowanie kolejnych producentów coraz intensywniej rozwijającym się rynkiem autobusów gazowych.
Autobus CNG o przebiegu 50 tys. km rocznie emituje 8,2 tony mniej spalin w porównaniu ze zwykłym tego typu pojazdem.
Na testach w raciborskim PKS-ie zagościł autobus marki SOR CN 12. To niskowejściowy 12-metrowy autobus podobny do czterech nowych autobusów zakupionych w ramach współpracy z Powiatem Wodzisławskim. Pojazd ten ma wiele cech wyróżniających go na tle konkurencji. Z zewnątrz rzuca się w oczy załamana linia dachu w miejscu, gdzie część niskopodłogowa łączy się z wyższą, średniopodłogową. Na dachu autobusu znajduje się „garb” charakterystyczny dla autobusów zasilanych CNG. Pojazd ten, tak jak wcześniej zakupione autobusy, jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Damian Knura
prezes zarządu PKS w RaciborzuWyniki badań na temat kosztów użytkowania autobusów gazowych spółka odniesie do wyników uzyskanych przez identyczne pojazdy już eksploatowane, co pozwoli ocenić korzyści ekonomiczne z zastosowania autobusów CNG. Wstępnie wiadomo, że instalacja zasilania gazem ziemnym podnosi cenę pojazdu o ok. 15-25% w stosunku do tradycyjnego napędu. Koszt ten jest jednak rekompensowany przez oszczędności wynikające z zastosowania tańszego paliwa.
Rozwój transportu opartego na CNG w okolicach Raciborza jest jednak mocno ograniczony przez brak dostępu do stacji tankowania. Obecnie w Polsce istnieje niezbyt liczna sieć stacji paliw pozwalająca na napełnianie zbiorników gazem CNG. W naszej okolicy najbliższa stacja CNG znajduje się przy węźle autostradowym w Gorzyczkach, około 30 km od Raciborza.
Zalet z zastosowania gazu ziemnego jako paliwa nie należy rozpatrywać jedynie w kategoriach ekonomicznych. Poczynione inwestycje w nowoczesny tabor gazowy i stację paliw, mogą się zwrócić w postaci czystszego powietrza i poprawy komfortu życia ludzi.
Zastosowanie pojazdów gazowych jest rozwiązaniem sprawdzonym w kontekście zabezpieczenia przed niszczącym działaniem zarówno smogu jak i hałasu. Gaz ziemny jako paliwo ma więc ważne miejsce w systemie ochrony środowiska. Autobus zasilany CNG przynosi znaczące ograniczenie emisji substancji szkodliwych w porównaniu z klasycznymi autobusami, sięgające średnio 85%, a w przypadku cząstek stałych niemal 100%.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.